Hva slags prevensjon er ok?

Heisann, jeg er en jente på 21 år og tiden for at jeg og kjæresten blir forlovet og gift nærmer seg 💙 Så da har jeg begynt å tenke litt på prevensjon, dette skal jo begynnes på sikkert en to måneder før bryllupet. Så har jeg hørt og lest om at en del prevensjonmiddel kan regnes som abort. De er altså da etisk feil for en kristen å bruke, siden det skjer en befruktning og da vil være det samme som angrepille, noe jeg er imot!

Jeg vet at dette gjelder spiral, p-stav og noen p-piller.. Så jeg lurer på hvilke muligheter jeg har som er etiske å bruke. Hvilke typer prevensjonsmidler kan jeg bruke der befruktning ikke skjer men der eggløsning blir forhindret.

Så vil jeg også helst holde meg vekke fra p-piller siden de går i blodet og kan ha negative bivirkninger på kroppen og tuller med hormonene. Kondom er jo også noe kjæresten min ikke har veldig lyst å bruke siden det nedsetter følelsen.. og at det e stress. Så jeg forstår at det da ikke e mye igjen. Jeg vil også helst unngå å bli gravid sikkert de første 6 årene. Så vil ha noe som er nesten 100% sikkert.

Men jeg lurer litt på hvordan p-ring fungerer? Er det slik at den bare virker lokalt og ikke går i blodet? Vil det da ikke være så mange bivirkninger? Er den ok å bruke iforhold til kristen etikk? Er denne en ganske sikker type prevansjon?

Sågar jeg hørt litt om denne temperaturmåleren som skal måle befruktningen. Hvordan fungerer den og hvor sikker vil den være når man ikke ønsker å bli gravid?

Så lurer jeg på kondomen om den virkelig nedsetter sex opplevelsen mye og om sjansen for at den sprekker e stor?

Er det andre prevensjonsmidler som er et godt alternativ for meg og andre i samme situasjon?

Dette ble langt, men setter pris på svar! Dette er noe som er for lite skrevet om og for lite oppmerksomhet rundt! Tror mange kristne jenter på min alder ikke aner at noen type prevansjon ikke helt er innenfor de rammene og verdiene de har..

Mvh
Jente, 21 🌟

Hei og takk for spørsmålet!

Det er bra at du og kjæresten din har bestemt dere for å vente med sex til dere blir gift og at dere tenker på prevensjon i god tid før bryllupet. Og du har helt rett i at enkelte prevensjonsmidler er etisk problematiske siden de ikke hindrer at eggcellen blir befruktet, og da vil kroppen utstøte det befruktede egget som er et spirende nytt menneskeliv. Dette gjelder først og fremst den klassiske kobberspiralen og de fleste minipillene som ikke hindrer at det skjer en eggløsning. De mer moderne hormonspiralene hindrer eggløsning hos mange kvinner, men ikke hos alle og siden man ikke vet om dette skjer eller ikke vil også dette være etisk betenkelig ut fra et kristent menneskesyn som sier at menneskelivet begynner ved befruktningen.

De klassiske kombinasjonspillene (som ofte kalles p-piller) består av to hormoner; østrogen og gestagen. Disse har som sin viktigste virkningsmekanisme i at eggløsningen hindres. Dermed vil det ikke skje eggløsninger så lenge kvinnen er nøye med å ta alle p-pillene og ikke glemmer dem enkelte dager. Hvis man glemmer en p-pille anbefaler vi å bruke kondom resten av menstruasjonssyklus slik at man ikke risikerer at det skjer en befruktning og utstøtning av et befruktet egg. Alle p-pillene på det norske markedet som inneholder både østrogen og gestagen hindrer befruktning når de tas regelmessig. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen:

https://www.guttogjente.no/kropp/hindrer-p-piller-befruktning/

Som du kan lese i artikkelen ovenfor finnes det også en minipille på det norske markedet som hindrer eggløsning like effektivt som vanlige p-piller. Denne heter Cerazette og er likeverdig med p-piller selv om den bare inneholder gestagen.

Faktisk er det slik at også angrepillene som finnes på det norske markedet (Norlevo og EllaOne) hindrer befruktning hvis de tas før eggløsningen har skjedd. Hvis de tas etter eggløsning har de ingen preventiv effekt og forårsaker heller ikke utstøtning av befruktede egg. Derfor er disse heller ikke etisk problematiske, men på grunn av den høye dosen hormoner anbefales dette bare som nødprevensjon når annen prevensjon har sviktet, for eksempel når et kondom har sprukket.

Du har rett i at hormonene som er i p-piller kommer ut i hele kroppen og kan gi bivirkninger. Noen opplever litt vektøkning, andre påvirkning av humøret eller sexlysten. Det er også en litt økt risiko for blodpropp, men denne risikoen er svært liten om man er ung, ikke røyker og ikke har opphopning av blodpropp i familien. Det spiller ingen rolle om man tar hormonene som piller, p-stav, p-ring eller p-plaster. Hormonene tas opp i kroppen på samme måte uansett hvilken metode man bruker. P-stav, p-ring og -plaster har den fordelen at man ikke så lett glemmer å bruke prevensjonen.

Den eneste måten å unngå kunstig tilførsel av hormoner derfor å bruke kondom eller unngå samleie i den delen av syklus der kvinnen er fruktbar. Det er svært vanskelig å vite nøyaktig når en kvinne er fruktbar bare ut fra kalenderen, men det finnes nå gode computere som kan beregne når kvinnen er fruktbar ut fra kroppstemperatur og tidspunktene for tidligere menstruasjoner. På denne nettsiden kan du lese om de computerne som finnes på det norske markedet:

www.pfc.no

Når computeren sier at kvinnen er fruktbar, kan man unngå samleie eller bruke kondom disse dagene. Selv om kondomet reduserer følsomheten litt, er ikke dette nødvendigvis bare en ulempe. Veldig mange menn har vanskelig for å få samleiet til vare lenge nok til at kvinnen får den stimuleringen hun trenger, og da kan den reduserte følsomheten som kondomet gir gjøre at samleiet varer lengre uten at mannen får utløsning. Hvis man bruker et vannbasert glidemiddel er det også liten sannsynlighet for at kondomet skal sprekke. Når kondom brukes riktig er dette en god form for prevensjon som mange er fornøyd med.

Lykke til!

Med vennlig hilsen
Guttogjente