12 år gammel jente og onani

Er det synd å onanere?

Er en kristen jente (12). En skikkelig kristen, ikke bare en som går i kirken på jul.

Jeg er ikke sikker,  men jeg tror å onanere er å ta på kjønnsorganene sine. Jeg og veninna mi gjør det. Det føles ikke riktig, og vi prøver å stoppe. Men er onani synd? Om det er det skal jeg stoppe og så skal jeg be om tilgivelse. Nå i mellomtiden skal jeg ikke gjøre det. Hvorfor liker vi å gjøre det?

Hei kjære deg.

Det er fint å tenke på at det er Gud som har laget oss og kroppene våre. De seksuelle følelsene er en gave fra Gud til oss som vi skal nyte sammen med den vi gifter oss med.

Når vi kommer i puberteten begynner kroppen å produsere hormoner som vekker til live kroppens seksuelle følelser. Da kan det bli interessant å utforske kroppen sin og følelsene som settes i sving når en tar på og stimulerer kjønnsorganene sine. Det er naturlige følelser og det er ikke noe galt i det.

Grunnen til at det er deilig å ta på kjønnsorganene er at Guds hensikt med seksuallivet er at det skal binde sammen to som er gift, som et sterkt lim. Han vil at de skal lengte etter hverandre og ha lyst til å alltid være sammen, være gode mot hverandre, være intime og ha sex. Sex gir en så god følelse at man lengter etter å oppleve det igjen, og den lengselen vil Gud at to som er gift skal ha etter hverandre. Den enheten som sex gir mellom to personer gir synlige resultat gjennom at et et nytt menneske kan bli til.

Les: Er det greit å onanere?

Bibelen sier ikke noe direkte om onani eller det å ta på egne kjønnsorganer. Likevel er det lurt å være bevisst på hva man gjør og hvorfor man gjør det slik at det ikke tar for mye fokus i livet. For selv om det å ta på kjønnsorganene sine i seg selv ikke direkte er galt, så kan det føre til ting som ikke er bra for oss.

Seksualdriften er veldig sterk og jo mer en er opptatt av seksuelle ting, jo mer plass vi det ta. Onani har mange former og den uskyldige utforskingen av kroppen kan etter fort utvikle seg til en mer aktiv og regelmessig selvtilfredsstillelse. Onani vil også ofte lede oss inn i fantasier, der man fantaserer om ha sex med noen mens man tilfredsstiller seg selv, og det er ifølge Bibelen en synd (Matt 5,28).

Onani kan på en måte bli å ha sex med seg selv. Den gode følelse i kroppen vil en gjerne oppleve igjen og igjen og en kan bli så oppslukt av det at man får problemer med å slutte. Onani blir da sex man nyter for sin egen del, mens Gud skapte de seksuelle følelsene og sex for å binde oss sammen med den personen vi gifter oss med og til å være en felles opplevelse og nytelse.

Les: En historie om onani og seksuelle følelser

Du gjør ikke noe galt i å ta på og utforske kroppen din og kjønnsorganene dine, men du bør tenke gjennom hvorfor du gjør det og være obs på hva dette gjør med tankene og fokuset ditt.

Les også: Hva med onani for jenter/ Hvem skal en høre på om onani/ Hvordan slutte å onanere