12 år og kjæreste?

viHei! Kanskje teit spørsmål, men jeg lurer på om det er dumt å være kjæreste når man er 12 år? Alle på trinnet har vært sammen med noen; det vil si uten om meg. Folk tenker at siden jeg er kristen (det er jeg stolt av å være), så bryr ikke jeg meg om sånt. Men det er bare det at jeg er forelsket i en gutt i menigheten. Vi har vært venner så lenge jeg kan huske. Jeg har likt ham veldig lenge, og noen ganger tenker jeg bare på ham. Men det er ingen i menigheten som er barn som er kjærester. Plis svar! Hilser med Salme 27:14

Hei kjære deg.

Det er ikke noe teit å spørre om noe man lurer på og det er ganske forståelig at du lurer på ting rundt det å være kjærester. Mange er veldig opptatt av kjærester og bruker mye tid og tanker på slike ting og snakker mye om det. Det er mange måter å være kjærester på. Noen har hatt mange kjærester opp gjennom årene, t.o.m helt fra barnehagen, og de fleste av disse kjærestehistoriene er ganske uskyldige. Noen er kjærester bare i navnet og tør nesten ikke snakke med hverandre, andre blir kjærester på nett og treffer aldri hverandre i virkeligheten, noen er gode venner med kjæresten sin. Men det at det blir mye prat om slike ting, gjør det vanskelig for de som ikke har hatt noen kjærester. Det virker som om alle andre har kjærester, men som regel er det de som er veldig opptatt av kjærester som snakker høyest om det.

Når man kommer i puberteten produserer kroppen vår hormonene som utvikler oss til kjønnsmodne voksne. Da våkner de seksuelle følelsene til live og forelskelsene blir på en annen og sterkere måte enn når man var liten. Selv om kroppen våkner mer til live og gir oss flere følelser, er det ikke lurt å handle på disse følelsene. Både kroppen og følelsene bruker litt tid på å modnes og underveis trenger en litt tid for å finne seg selv og bli trygg. Derfor der det egentlig ikke så lurt å bli kjærester med noen når man er så ung. Da trenger man tid med seg selv for å utvikle og bli trygg på sin egen personlighet. Når man bruker tid med kjærester, blir fokuset heller å tekkes kjæresten enn å bli den personen man har lyst til å være. Dessuten endrer følelser seg og den man liker når man er 12 år, er sjelden den man liker når man blir voksen.

Det er helt naturlig at du er forelsket og at du tenker mye på den du er forelsket i. Og siden dere er venner så er jo du veldig heldig, for da kan du jo tilbringe mye tid med den du liker. Gode vennskap varer, men kjæresteforhold går oftest over og kan noen ganger også ødelegge det som var et godt vennskap. Ta vare på vennskapene dine, og kanskje det over tid kan utvikle seg til noe mer enn vennskap mellom dere. Vennskap er den aller beste måten å finne ut om man passer sammen som kjærester.

Og som du selv hilser med; ”Vent på Herren! Vær ved godt mot, ditt hjerte være sterkt! Ja, vent på Herren!” (Salme 27,14) Legg hjertet ditt og følelsene dine over på Herren, han vet hva du trenger og vil hjelpe deg til å vente og lete etter den personen som er rett for deg, som passer sammen med deg og som vil love å dele livet sammen med deg. Å ha kjærester før det, har egentlig ingen hensikt annet enn kortsiktig moro, ofte etterfulgt av skuffelser, avvisning og sår.

Så fortsett å vær stolt av deg selv og valgene dine! Du har fått et liv i gave som du forvalter akkurat slik du vil, og med Guds hjelp. La de andre gjør det de vil, men ikke la det forstyrre kursen din. Lykke til!

Les også: Hvordan får jeg kjæreste/ Bli sammen i 8. klasse