14 år og har lyst på sex

heii^^ jeg er en jente på 14 år å har et problem.. jeg skal såve hoss gutten min i helga (kjæresten min) å både han å jeg har lyst på sex.. han er 14 år å jeg møter hen veldig sjeldent.. grunnen til at vi vill ha sex er fårdi vi vil kjenne den intime kontakten til en anet menneske.. å så har vi vært ilag i 3-4 måner.. det er litt kleint.. å vi tenkte å ta det da i denne helga.. men er litt redd får at det gjør vont.. eller at han ikke liker det.. ka syns dere jeg burde gjøre.. ps. elleser disse sidene.. dem hjelper meg veldig

Hei!

Så flott at du liker sidene våre og at du får hjelp av å lese her.

Det er ikke unormalt å tenke på sex når man er 14 år, og når man har en kjæreste som man er glad i har man gjerne lyst til å kjenne den intime kontakten som du beskriver. Det er derimot et langt steg fra å kjenne på slike lyster til å faktisk ha sex.

Dere har bare vært sammen i 3-4 mnd og du er redd det skal bli kleint, at det skal gjøre vondt og at han ikke skal like det. Når en har sex med noen, deler man det innerste med hverandre og er veldig intim, derfor blir man veldig sårbar for slike tanker og følelser i en slik setting. Forhold som en har når en er 14 år varer sjelden hele livet, men det å ha sex vil være en følelse, et minne og en binding du bærer med deg. Når du starter din seksuelle debut allerede nå, kan det bli vanskelig å si nei til neste kjæreste. Du kan derfor risikere å få mange slike følelser og bindinger med deg i livet.

Mange tror at forholdet blir bedre og tettere etter at man har hatt sex, men så blir det slutt isteden, fordi spenningen blir litt borte når man ikke har mer å oppnå hos hverandre. Samtidig er det et følelsesmessig og åndelig lim i sexen, slik at man risikerer å binde seg til noen man ikke passer sammen med. Det beste er derfor å vente med sex til en har funnet den personen en ønsker å binde seg til i et fast forhold, slik at en ikke bærer på bindinger til personer en ikke skal være med i fremtiden.

Pass derfor på deg selv, at du ikke nå gjør noe du egentlig ikke vil og som ikke vil være bra for deg. Kanskje det blir vanskelig for deg å si nei nå når dere allerede har blitt enig om å ha sex, men husk at du har lov å ombestemme deg å si nei, så ikke la noen presse deg til noe du ikke vil. Det å ha sex er ikke bare en koselig hendelse, det er noe du bærer med deg.

Vi i GuttogJente synes ikke det er lurt å ha sex når man er så ung som dere. For når man har sex må man også være voksen nok til å kunne takle konsekvensene som kan komme av det, som for eksempel muligheten til å bli gravid, kjønssykdommer og følelsesmessig tilknytning og avvisninger. Sex er veldig intimt og man setter seg i en sårbar situasjon når man har sex med noen uten å være gift.

Selv om dere har lyst på sex, er det ikke det dere har bruk for nå. Den seksuelle lavalderen er satt til 16 år. Dette er fordi også fagfolk mener det kan være skadelig med sex når man er for ung.

Å være kjærester er mye mer enn å ha sex. Kjæresten din kan bli din aller beste venn og viktigste støttepartner, da er det viktig å bli skikkelig godt kjent. Finn på morsomme ting sammen, snakk om hva dere føler og tenker, og fokuser på å bli skikkelig gode venner som kan holde sammen i tykt og tynt.

Denne nettsiden gir veiledning basert på det som står i Bibelen, derfor anbefaler vi uansett alder å vente med sex til man gifter seg.

LES OGSÅ: Er det lurt å ha sex som 13-åring? // Sett dine egne grenser// Vent på meg! //10 gode grunner for å vente med sex

Vennlig hilsen GuttogJente