16 år og bifil

Hei! Jeg er ei jente på 16 år. Jeg er bifil og holder nå på med ei annen jente på snart 17 år. Alt vi begge ønsker er egentlig at vi to skal kunne være sammen for alltid, men vi vet at jeg egentlig ikke kan. Forrige helg da jeg var på besøk, kysset jeg henne og det gjorde det egentlig enda vanskeligere, for begge vil egentlig fortsette og egentlig være oss to for alltid, men det er bare det at jeg ikke kan. Vi har snakket om det og vi ble enige om å prøve litt, men ikke gå over noen grenser, slik at vi kan være venner etterpå igjen. Det jeg egentlig lurer på er hva vi bør gjøre og om hvordan vi i såfall enten skal kunne gå tilbake til venner igjen, siden det er sikkert det jeg blir anbefalt siden det er en kristen side. Jeg lurer også på om det er noen mulighet for at vi to skal kunne være sammen slik som vi ønsker?

Hei kjære jente på 16 år.

Du lurer på om det er noen mulighet for at dere to skal kunne være sammen slik dere ønsker. Det er selvfølgelig dere selv som velger om dere vil ha et forhold eller ikke. Vi kan ikke ta noen avgjørelser for deg. Du må selv ta egne valg og stå for disse. Men vi kan gi deg noen refleksjoner med på veien ut fra verdigrunnlaget som vi har på GuttogJente.no.

Alle mennesker ønsker å være lykkelige og vi forstår godt at du ønsker å være sammen med den du er forelsket i. Når man er forelsket, virker det nesten umulig å være lykkelig uten sammen med den personen. Det er vondt å oppleve kjærlighetssorg og ikke få være sammen med den man er forelsket i.

Nå er det jo også slik at forelskelser kommer og går, spesielt i tenårene. Så selv om det føles som man ønsker å være sammen for alltid, er det ofte slik at den man er forelsket i denne tiden, ikke er den man senere gifter seg med.

I tenårene er det ganske mange som opplever, slik som du, å få følelser både overfor personer av samme kjønn og personer av motsatt kjønn. Og siden følelsene kan svinge så mye i tenårene, trenger ikke det å bety at man er bifil, homofil eller lesbisk resten av livet.

Det virker som dere to ikke er helt sikre på om dere vil ha et forhold eller ikke, som om dere vil utforske hva disse følelsene er gjennom å kline med hverandre.  Vi anbefaler ikke å kline med noen man ikke ser for seg å være i et fast forhold til. Klining i seg selv setter i sving sterke følelser og kan lett forveksles med forelskelse og kjærlighet. Det å bli fysisk tiltrukket av noen og like å kysse og kline sammen, er ikke det samme som å passe sammen som partnere. Dersom dere begynner å kline med hverandre, vil det sette i gang følelser som skaper et forhold mellom dere, og dere vil da lett kunne tro at dere har noe varig og verdifullt sammen, selv om det kanskje bare er en fysisk tiltrekning. Dersom dere får et klineforhold, kan det også være vanskelig å gå tilbake til å bare være venner.

Vi i GuttogJente.no tror at det som står i Bibelen er det beste for oss. Bibelen er tydelig på at ekteskapet bare er for en mann og en kvinne og at all seksuell aktivitet hører til innenfor denne rammen. Dette kan være vanskelig å akseptere når man er veldig forelsket og ikke er gift, og det er selvfølgelig også ekstra utfordrende dersom man er forelsket i en av samme kjønn.

Du og venninnen din bør snakke ordentlig sammen om hvilket forhold dere skal ha og skape et vennskap som passer med det. Vær sammen med andre ungdommer og gjør det som venner gjør sammen. Vær glad i hverandre, nyt hverandres vennskap og finn på gøye ting sammen.

Dersom dette blir vanskelig for deg fremover, så finn deg en voksen du stoler på til å snakke med. Det hjelper å ha noen å reflektere sammen med, noen som er der for en når en strever og som kan støtte når det er vanskelig.

Les også:

Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente?

Hvorfor er det galt å elske noen av samme kjønn?

Hvordan kan jeg være homofil hvis jeg er kristen?

Lykke til.