23 år, sove med kjæresten

Jeg er 23 år, og har valgt å ikke sove på samme rom som kjæresten før vi er gift. Noe han respekterer. Når han besøker meg, sover han på stua, og hjemme hos foreldrene mine sover han på et annet rom. Jeg har overnattet i kollektivet hans på eget rom (med flere hjemme). Nå har min mor gitt beskjed om at det er en dårlig løsning, og vi må se på oss selv som forbilder osv, så vi burde heller sove hjemme hos dem. Hun argumenterer veldig godt, men jeg ser ikke forskjellen på at jeg sover der på eget rom, og at han sover her på eget rom - det er uansett andre i huset som vet at vi ikke sover sammen. Føler det ligger et kontrollbehov der, men vet ikke. Jeg et så redd for å gjøre noe som går på tvers av Guds gode vilje for oss, jeg ønsker å leve rent. Er det da feil av meg å sove hos han? Folk tenker jo hva de vil uansett...

Hei!

Takk for spørsmålet ditt, flott å høre at du har valgt å vente med sex!

For det første: Bibelen sier ikke noe direkte om det er ok å overnatte i samme hus uten å ha sex før en er gift. Men den snakker mye om at det er lurt å flykte fra situasjoner som er fristende og som lett kan få oss til å snuble. Den snakker også om at vi ikke skal lede “vår bror” til fall.

Foreldrene dine ønsker tydeligvis å støtte og hjelpe deg i din bestemmelse om å vente med sex. Kanskje vet de erfaringsmessig at vi alle har større sjanse for å lykkes med det vi har bestemt oss for når vi har noen som holder oss ansvarlige. Foreldrene våre har også på en særlig sterk måte en stemme inn i livene våre. I tillegg vil det at kjæresten din overnatter hos foreldrene dine ikke sende ut de samme sterke signalene til omverdenen om at dere har sex, som dere sender ut ved å overnatte hos hverandre.

Hvis du og kjæresten din først velger å overnatte under samme tak, vil det være mye lettere å holde seg til grensene dere har satt for dere selv med foreldrene dine tilstede. Kanskje opplever du det som om at foreldrene dine forsøker å utøve kontroll, men sannsynligvis handler det om at de er noen erfaringer rikere enn deg og bare ønsker å hjelpe deg å lykkes med det du har bestemt deg for. Du er heldig som har noen som ønsker å se deg lykkes rundt deg!

Du har rett i at folk tenker hva de vil uansett, men hvis du selv ønsker å være et forbilde -og ikke gi inntrykk til andre om at dere har sex- kan det være lurt å tenke gjennom dette.

Les også: Galt å sove i samme hus? / Vil ikke at folk skal tro at vi har sex