Barneekteskap

Plan har nå en kampanje mot barneekteskap, som har truffet meg veldig.

Hva mener dere om barneekteskap? På bibelens tid var dette vanlig? Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at Jomru-Maria kanskje var en barnebrud?

Jeg forstår det bibelen sier om ikke sex før ekteskap osv, men blir det ikke helt feil å gifte bort små barn som kanskje ikke er klare for sex engang?

Blir det ikke nesten å oppfordre til barne-ekteskap når man promoterer "vent med sex til ekteskapet"?

Det er jo noen kristne som gifter seg når de er 16-17 har jeg hørt (med sånn tillatelse, for det er jo egentlig ikke lov i Norge å gifte seg før man er 18, men det er jo tidlig det også).

Kan dere skrive litt om deres syn på barneekteskap?

Hei og takk for spørsmålet!

Det er bra at du kjenner deg truffet av kampanjen mot barneekteskap. Ingen barn er klare for å gifte seg og ingen voksne skal tvinge barn til å gjøre noe de ikke er modne for. Ekteskap er for voksne mennesker som kjenner hverandre godt og som er modne for å binde seg til hverandre for resten av livet.

Bibelen er veldig tydelig på at ekteskapet er Guds ordning for at en mann og en kvinne skal leve sammen hele livet. Allerede på de første sidene i Bibelen kan vi lese om dette:

Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de skal være én kropp (1. Mosebok 3.1).

Det står altså ikke at gutten skal forlate sin far og sin mor, men mannen skal gjøre dette. Mannen skal holde fast ved sin kvinne, det står ikke jente. Bibelen gir ikke noe rom for ekteskap mellom barn eller mellom voksne og barn. Det skal heller ikke vi gjøre. Ingen siviliserte samfunn tillater at barn gifter seg.

Det står heller ikke noe i Bibelen om at jomfru Maria var barnebrud. Det var nok vanlig å gifte seg tidligere for to tusen år siden enn i dag. Bibelen sier ikke noe om hvor gammel Maria var, men den sier at hun var en kvinne:

Da Elisabet hørte Marias hilsen, sparket barnet i magen hennes. Hun ble fylt av Den hellige ånd og ropte høyt: Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten av ditt morsliv (Lukas 1.41-42).

Det står altså at Maria var velsignet blant kvinner, hvis hun hadde vært et barn burde det stått blant jenter. Maria må ha vært så voksen at hun var moden til å bli mor for Guds egen sønn.

Det er riktig at Bibelen er tydelig på at ekteskapet mellom en mann og en kvinne skal være rammen for sex. Derfor blir det også veldig galt med barneekteskap. Barn er ikke modne for å ha sex og skal ikke gifte seg.

Mennesker har grunnleggende behov for blant annet søvn, mat og kjærlighet. Sex er en god gave som gjør at vi får det bedre sammen med den vi er gift med. Men vi har ikke et grunnleggende behov for sex på samme måte som søvn og mat. Vi kan leve godt uten sex og man kan også ha en veldig bra ungdomstid uten sex. Derfor er det heller ingen grunn til å gifte seg for tidlig.

Vi vil ikke anbefale noen å gifte seg før de er så voksne at de vet hva de gjør og er modne til å ta det ansvaret det er å binde seg til et annet menneske for resten av livet og stifte familie sammen. Ungdommer på 16-17 er for unge til å gifte seg og vi vil ikke anbefale å gifte seg så tidlig. Det er mye bedre å bruke ungdomsårene til å bli kjent med hverandre som venner og heller utsette sex til senere.