Bestevennen har fått kjæreste

Bestevennen min har nettopp fått seg kjæreste og tror jeg er glad på hennes vegne. Men begynner å bli så sinnsykt lei av å høre om ham, vet ikke om det er sjalusi eller om jeg bare synes det er irriterrende at hun ikke har like mye tid til meg pga. han, men et problem er det ihvertfall.

 Hei.

Det er veldig forståelig at man føler seg tilsidesatt når en venn har fått seg kjæreste. Når man er forelsket og har fått kjæreste vil alt dreie seg om denne personen og det er selvfølgelig kjedelig for alle rundt å måtte høre på dette til stadighet. Du lurer på om det kan være sjalusi, og ja, sjalusi er jo en naturlig følelse å få i en slik situasjon. Sjalusi er de negative tankene og følelser av usikkerhet, engstelse, sinne og frykt som kommer når man er redd for å miste noen som man er glad i. Og det er jo det som skjer med deg nå, -du er lei deg og irritert for at venninnen din bruker opp all tiden og oppmerksomheten sin på kjæresten og ikke har like mye tid til deg lenger. Du har på en måte mistet henne til kjæresten. Det er ikke så mye du kan gjøre med det, annet enn å innse at sånn er livet, -venner kommer og venner går, i perioder av livet har vi god tid til hverandre, andre perioder har vi, av ulike årsaker, liten tid til hverandre. Men gode, trygge vennskap kan bestå selv om man ikke har tid til å være sammen så ofte. Neste gang er det kanskje du som blir så oppslukt av en kjæreste at du glemmer venninnen din for en tid.

Det er likevel litt viktig at du snakker med venninnen din om dette. Hun ønsker jo helt sikkert ikke å miste deg og ser nok ikke selv hva som skjer nå. Så fortell at du savner henne, at du synes at det er dumt at dere to har så liten tid til å være sammen nå, og at du synes at det er dumt at all tiden dere har bare går med til å snakke om kjæresten hennes. Hun trenger en påminnelse om at du savner henne og at det er viktig å ta vare på vennene selv om en har fått seg kjæreste. Kjæresteforhold går jo ofte over, og da trenger man vennene sine.

Men det å ha kjæreste er jo tidkrevende og med alle andre gjøremål, lekser, trening og lignende, så blir det ikke så mye tid igjen. Det er helt naturlig at man får mindre tid til venner når man har fått seg kjæreste. Det trenger jo ikke bety at vennskapet blir dårligere, men man må kanskje bli flinkere til å sette av tid og utnytte tiden sammen litt bedre. Det er derfor viktig at du har litt forståelse for at det ikke er lett å få til alt man ønsker og ikke stille urimelige krav til hvor mye tid dere skal tilbringe sammen. Ha også i tankene at siden de nylig har blitt kjærester, så blir det nok litt bedre etter hvert. Gi dem litt tid.

Lykke til.