Gå til innhold
☰ Meny

Blodgiver?


Jeg tenker å bli blodgiver, men har bare lyst å høre hva bibelen sier om det? Tenker på verset "sjelen er i blodet"
Ønsker bibelen at vi skal gi blod for å redde andres liv?



Hei!

Det er veldig fint at du ønsker å bli blodgiver og på den måten vil hjelpe andre som trenger dette livgivende blodet. Men så har du funnet noen bibelord som sier noe om dette med forholdet mellom vår sjel og blodet. Vi finner ikke akkurat den formuleringen som du nevner, men i oversettelsen av 1930 står det en del eksempler på koblingen mellom sjel og blod både i forbindelse med mennesker og dyr.

1 3. Mos 17. 14 står det at de ikke skal spise blodet ”for blodet er sjelen i alt kjøtt, fordi sjelen er i det.”

Ordet sjel handler ikke om noe spesielt fenomen som er i blodet, - det kan oversettes med mange ord som ikke har noe med blod å gjøre. I nyere oversettelse er det ofte byttet ut med ord som liv. Det samme verset fra 3. Mos 17.14  blir i oversettelsen av 2011 gjengitt med ”For blodet er livet i hver skapning.” Poenget blir da at det er livet som er i blodet, - Tapper du ut blodet fra et dyr eller menneske, - så dør det.

Da Gud skapte mennesket så husker du kanskje at Gud formet mennesket av marken og blåste livspust inn i nesen på det. I oversettelsen av 1930 står det at ”mennesket blev til en levende sjel. (1. Mos. 2.7) I oversettelsen av 2011 står det at ”mennesket ble en levende skapning” Her er ikke ordet sjel brukt i forbindelse med blodet, - men som en betegnelse for livet.

”Min sjel, lov Herren! Ja, alt som i meg er, skal love hans hellige navn. Min sjel, lov Herren, glem ikke alle hans velgjerninger!” sier David i Salme 103 vers 1 og 2.

Her ser vi at sjel er brukt som en samlebetegnelse på hele livet som et uttrykk for at David med hele seg ønsker å prise Herren.

Men tilbake til spørsmålet ditt om å kunne gi blod. Slik vi forstår det så handler ikke bibelordene som knytter sjelen til blodet som noe guddommelig eller spesielt med blodet som er privat og ikke skal deles. Tvert imot er livet knyttet til blodet. Det er livsnødvendig. Det å berge liv og det å ha omsorg for sine medmennesker er to viktige prinsipp som er dypt forankret i bibelen. Det taler sterkt for at vi som kristne virkelig bør overveie om vi skal bli blodgivere.

 
Vennlig hilsen GuttogJente.no