Date en som ikke er kristen?

Hei!
Jeg er ei kristen jente på 17 år, og har noen spørsmål angående dating/forhold.
Gjennom hele oppveksten min har jeg gått på helt vanlige "ukristelige" skoler, og har dermed fått meg flere nære venner som ikke er kristne. Mine nærmeste venner er ikke kristne, men jeg har i år begynt å delta i et kristent ungdomsmiljø i byen jeg bor i. Det har fått meg til å vokse veldig i troen min, og jeg har blitt kjent med mange hyggelige mennesker gjennom det. Likevel føler jeg meg mer hjemme blant mine ikke-kristne venner, noe som kanskje er naturlig i og med at jeg har kjent dem lengst. Gjennom disse vennene har jeg også blitt kjent med andre; deriblant en gutt jeg har startet å "date". Han sier han er kristen, men oppfører seg ikke særlig kristent, og jeg er nærmest helt sikker på at han ikke har et personlig forhold til Jesus og et ønske om å vokse nærmere han. Jeg har dermed kommet opp i et stort dilemma, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Han er supersnill og hyggelig, og i og med at vi bare er i "date-fasen" er jeg veldig usikker på om det faktisk et lurt å fortsette. Jeg har selvfølgelig lyst, og han sier jo at han et kristen.. Han virker også veldig interessert i å fortsette. Jeg har hørt veldig mange ganger at det er lurest å finne seg en med samme, sterke tro som deg selv som kan dra deg nærmere Jesus. Men, jeg lurer på om jeg bare skal satse? I og med at han sier han er kristen, skal det vel ikke så mye til før jeg kanskje får han til å bli enda sterkere i troen sin? Hva tror du/dere om det? Burde jeg bare prøve å tilbringe mye tid med han og se hvordan det klikker, og om jeg klarer å samtale med han om troen på en god måte, eller burde jeg trekke meg unna?

Hei kjære deg.

Det er veldig lurt av deg å reflektere over disse spørsmålene mens dere ennå er i date-fasen. Det er ikke riktig av oss å gi deg noe konkret råd om hvem du skal være i et forhold med, men vi kan hjelpe deg til å tenke gjennom noen generelle ting om det å være i et forhold.

Følelser kommer og går og vi kan bli tiltrukket av mange forskjellige mennesker gjennom livet. Vi kan få følelser for personer vi ikke passer så godt sammen med og som vil gjøre samlivet utfordrende, så det er viktig å velge en partner på andre vilkår enn følelser og som man kan stå sammen med oss om de viktigste verdiene i livet. Du må finne ut for din egen del, om det er nok å være supersnill og hyggelig, eller om det er flere kvaliteter du ønsker i en ektefelle.

Les: Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Det blir uansett feil å starte et forhold med tanken på å endre personen til en du kan være fornøyd med. Selvfølgelig vil man til en viss grad påvirke hverandre når man er i et forhold, men du kan ikke satse på at personen skal endre seg. Vilkåret for å være i et forhold, må være at man passer sammen, går i samme retning, vil det samme og har samme grunnleggende mål for livet og parforholdet. Endringene som kommer underveis, kan være både til det bedre og verre, men det er viktig å starte riktig. Å være i et forhold med en som trekker i helt annen retning er veldig slitsomt og vil ikke bygge forholdet.

Les.Kjæresten min tviler

 Det er helt umulig å vite hvilken vei endringen vil gå. Noen har opplevd at partneren har blitt kristen, andre at den som var positiv ble negativ. Du bør finne ut hvem denne gutten egentlig er og hva han står for før du går inn i et forhold. Det er mange som kaller seg kristne uten å være født på nytt og lever sammen med Gud. Dessuten er vel ikke det viktigste kriteriet at han kaller seg kristen, men om han er det og lever livet sitt som det.

 Vi har svart på flere spørsmål med dette temaet, og vi vil anbefale deg at du leser dem:

Vil at kjæresten skal bli kristen
Være kjærester uten å dele tro?
Kjæresten er ikke kristen.
Gifte seg med en ufrelst?