Er abort galt?

Hei,
Jeg er en jente på 19 som har hatt sex med kjæresten min. Jeg er veldig sikker på at jeg er gravid, for jeg har ikke fått mensen. Hva skal vi gjøre? Jeg føler meg ikke klar for barn. Er det galt å ta abort? Er veldig redd for helvete. Vi er ikke gift og har hørt at abort er en synd.

Hei og takk for spørsmålet ditt.

Det første du bør gjøre er å ta en graviditetstest som du får kjøpt på apoteket. Kontakt fastlegen din for å avtale nærmere undersøkelser for å være helt sikker. Dersom du er gravid, har du et spirende menneskeliv i magen din. Det er et mirakel uansett om det er planlagt eller ikke.

Hvis det viser seg at du er gravid er det viktig at du og kjæresten din snakker med noen andre og ikke blir sittende med alt dette alene. Et godt sted å få råd er hos Amathea som er en tjeneste som tilbyr gratis veiledning til kvinner, menn og par som har blitt uplanlagt gravide. Det er mulig å ringe dit på telefonnummer 81532005 alle hverdager mellom 08.00 og 20.00. De har også kontorer flere steder i landet som man kan oppsøke. se www.amathea.no.

Et annet tilbud er www.jentehjelpen.no som er et gratis tilbud for gravide jenter i alle aldre som ønsker å få hjelp av et medmenneske til å fullføre graviditeten. Dette er et sted hvor du kan få hjelp og støtte i å fullføre graviditeten, også hvis du ikke skulle få kjæresten din sin støtte. Jentehjelpen er ikke et faglig rådgivningsorgan, men her kan du møte frivillige medmennesker som ønsker å hjelpe.

I tillegg vil vi anbefale deg/dere å snakke med noen andre voksne som dere har tillit til. Kanskje kan foreldrene deres være en god støtte? Har dere noen nære venner som dere kan betro dere til? Det vil også være godt for deg å snakke med en pastor eller leder om spørsmålene du har i forhold til synd og tanker om helvete. I tilegg kan vi anbefale deg å lese svar på et tidligere spørsmål “Kommer man til helvete av å ha sex?”