Er homofili virkelig galt?

Hei GuttogJente! Liker vanligvis svarene dere gir, og det er flott at dere veileder unge kriste. Men det er et tema dere behandler som skuffer meg: Homofili. Svarene dere skal være basert på Bibelens verdier, og er ikke Bibelens mest grunnleggende verdier kjærlighet (i alle former) og aksept? Jeg har vanskelig for å tro at Gud ønsker at noen går rundt og føler skam og skyldfølelse på grunn av den de er. Presten vår kaller Han ofte "De svake og undertryktes Far," og homofile er jo nettopp det. Dere kan vel ikke mene at homofili er galt?

- Jente, 17

Hei Jente på 17!

Takk for spørsmålet ditt. Vi er helt enige i at kjærlighet er blant Bibelens mest grunnleggende verdier. Gud elsker alle mennesker og det burde vi også gjøre.

Hvilke følelser vi har forandrer ikke Guds kjærlighet til oss. Vi kan alle oppleve å ha følelser som vi skulle ønske var annerledes, og vi kan få lyst til å gjøre ting som Bibelen sier ikke er det beste for oss. Gud elsker oss likevel, og når vi svikter så svikter ikke han. Vi kan alltid komme til Gud å få både tilgivelse og hjelp til å leve slik han vil.

Gud elsker mennesker med homofile følelser akkurat like høyt som han elsker mennesker med heterofile følelser. Og han dømmer ingen av oss for følelsene våre. Vi kan derfor ikke si at de som har homofile eller lesbiske følelser er dårligere eller har mindre verdi enn andre mennesker.

Det er ikke følelsene våre som gir oss verdi. Vi er verdifulle fordi vi er skapt av Gud i hans bilde (1. Mosebok 1.27). Han elsker oss så høyt at han var villig til å ofre sin eneste sønn for oss (Johannes 3.16). Samtidig er det slik at alle mennesker kan få lyst til å gjøre ting som ikke er bra for oss.

Selv om Bibelen ikke fordømmer mennesker som har homofile følelser, så er den tydelig på at det ikke er bra for oss å ha sex med en person av samme kjønn som oss selv. Sex er noe veldig kraftfullt som kan være en velsignelse i et livslangt ekteskap mellom en mann og en kvinne, men sex kan skade oss i andre sammenhenger (Ordspråkene 6.32).

Les også: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Vi i GuttogJente.no tror at Bibelen er Guds ord og at det Gud har sagt gjelder i dag også når det gjelder samlivsspørsmål. Selv om Bibelen er veldig tydelig på at alle mennesker har uendelig høy verdi og er elsket av Gud, så gir den ikke grønt lys for seksuelle relasjoner mellom mennesker av samme kjønn. Vi skal elske og akseptere mennesker med homofile følelser akkurat like høyt som alle andre mennesker. Men vi kan ikke anbefale noen å gå inn i et homoseksuell relasjon.

Det tungt å bære på følelser som man ikke kan leve ut i forhold til et annet menneske. Likevel tror vi at det på lang sikt vil være det bedre å leve alene enn å gå inn i et homofilt eller lesbisk forhold.