Følelser for en venn

Hei jeg er egentlig hetrofil, men når jeg er med kompisen min fra Eritrea så kjenner jeg at jeg liker han som mer enn en venn...
Hva skal jeg gjøre for å ikke ha følelser for han?

Hei og takk for spørsmålet ditt.

 Du sier ikke noe om alderen din og heller ikke noe om de følelsene du kjenner på er følelsesmessig, eller om de er av mer seksuell karakter. Vi vil likevel prøve å svare litt på spørsmålet ditt.

Det er ikke galt å like en venn ekstra godt. Nære, gode, dype vennskap er en stor rikdom i livet. Det å like noen ekstra godt og ønske et dypt og nært vennskap, trenger ikke handle om seksuell tiltrekning. I Bibelen kan vi også lese om den sterke og dype vennskapsrelasjonen mellom David og Jonatan. Det er naturlig å bli tiltrukket av og beundre en annen persons personlighet, kvaliteter, dyktighet, omsorg osv Det å nyte samværet, samtalene og felles interesser skaper dyp tilhørighet og er verdifullt å ta vare på.

Det er heller ikke uvanlig å kjenne på seksuelle tiltrekninger til eget kjønn i perioder av livet. Seksuell lyst er veldig lett å tenne, spesielt når man er ung. Etter at seksualiteten har våknet i puberteten kan det skje at den i perioder skaper usikkerhet og forvirring fordi den tar retning mot eget kjønn. Men det å ha følelser for eget kjønn i perioder av livet er likevel ikke ensbetydende med å være homoseksuell eller bifil.

Det er ikke så lett å svare på hva du skal gjøre for ikke å ha følelser for ham, men vi tror det kan hjelpe deg å vite at det er naturlig og normalt å kjenne på slike følelser som du gjør nå. Det er helt ok å like vennen sin ekstra godt. Følelser kommer og går, og forelskelsesfølelser går som regel over av seg selv etter en tid. Man kan også til en viss grad være med på å holde følelsene vedlike eller få dem til å gå over ved å overse dem. Dersom du bruker tid på å tenke på og fantaserer om vennen din, vil det holde følelsene ved like. Dersom du definerer ham som en god venn som du er glad i og tenker på ham på den måten, vil det også være med på å påvirke hvilke følelser du vil ha for ham fremover. Tankene du velger å holde fast ved, vil kunne påvirke følelsene dine.

Lykke til.