Gå til innhold
☰ Meny

Føler jeg svikter


Hei jeg er en jente på 20 og er sammen med en som ikke er kristen. Vi har sex men jeg føler jeg på en måte svikter Gud når jeg har sex. Har ikke hat sex med noen andre enn han jeg er sammen med. Er det sånn at jeg mest sannsynlig ikke havner i himmelen da siden jeg synder ? Eller kan man ha sex med den man er sammen med så lenge man ikke er utro ? Synes Gud det er greit ? Jeg er så redd for å havne i helvetes at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Håper på et svar. Takk



Hei jente på 20!!

Takk for din henvendelse og spørsmålene du har sendt. Det er nok som du nok sikkert kjenner til en veldig tydelig og entydig undervisning i bibelen om hvordan mann og kvinne skal leve sammen i et seksuelt samliv. I bibelen åpner Gud opp for å kunne leve et seksuelt samliv sammen, bare innenfor rammen av et ekteskap, der en mann og en kvinne har gjort en pakt/løfte med hverandre om å leve sammen og ære hverandre inntil døden skiller. All form for seksuell omgang utenfor den rammen som ekteskapet gir, beskriver bibelen som synd. Dette er ikke fordi Gud liker å være streng, men fordi han elsker oss så høyt, og vet noe om hva som er godt for oss og hva som vil komme til å skade oss.

Når det er sagt, så er det viktig å understreke at vi alle sammen som tror og kaller oss kristne, er syndere som har fått tilgivelse for våre synder ved troen på Jesus som tok straffen for all synd på seg. Det betyr ikke at vi ikke trenger ta vår synd så alvorlig, men heller tvert imot. Han sier vi kan komme med all vår synd og all vår skam og få fred med Gud og full tilgivelse. Siden vi ved troen på Gud har fått Den Hellige Ånd som bevis på vår frelse og tro, er det ikke meningen at vi skal fortsette i vår synd, og ta Ånden med inn i et bevisst liv på tvers av det Guds Ord sier. Bibelen sier i 1.kor 6.18-20, at vi som troende ikke kan forholde oss passivt i det som angår hva vi gjør med kroppen vår. Vi blir oppfordret til å aktivt flykte fra hor. Vi er et Guds tempel som kristne og derfor er vi utfordret til å ta et oppgjør med vår synd, bekjenne det og ta i mot tilgivelse og starte på nytt på en rett måte. Det at du kjenner et ubehag i denne situasjonen og skriver inn til oss, tenker vi er et bevis på at Gud virker og ønsker for deg at du skal kunne komme ut av denne situasjonen. Ønsker du å leve som en oppriktig kristen etter bibelen så bør du nok forøke å få gjort noe med måten du og kjæresten din lever på.

Vi tenker at du og kjæresten din trenger å snakke om dette. Det er forferdelig vanskelig for deg å ha det slik at du går rundt og er redd for å gå fortapt. Det er veldig viktig for deg at kjæresten din respekterer deg for den du er, også den tro du har, selv om han ikke deler den. Dersom du ser for deg at det er en mann du vil dele livet ditt med så vil du når du tar opp temaet, merke i hvilken grad han har respekt og sann kjærlighet til deg. Dersom han elsker deg og vil leve sammen med deg vil han utvise den største omtanke og respekt for deg og din tro. Deretter kan dere vurdere om dere kan greie og er villige til å leve avholdende fra sex frem til dere er gift. Dersom din kjæreste ikke viser forståelse eller noen form for respekt for dine følelser knyttet til dette spørsmålet, er det vår anbefaling at du bør vurdere om dette er en som du egentlig vil leve sammen med. Hvordan vil dere få det sammen etter hvert dersom han ikke respekterer deg, din oppriktige tro og dine grenser. Vi anbefaler deg derfor å annonsere en skikkelig samtale med kjæresten din, fortell han det akkurat slik det er, at du trenger å få gjort noe med at dere har sex i forholdet før dere er gift, og hvilke utfordringer du opplever knyttet til det. Vær gjerne tydelig på at han behøver å vise respekt for dine grenser og dine utfordringer knyttet til dette dersom han ønsker å fortsette i et forhold med deg. Vi har full forståelse for at dette kan være en vanskelig samtale å ta, men vi oppfordrer deg på det sterkeste til å gjøre det likevel. Lykke til!

Anbefaler deg noen lenker som berører samme sak:

Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Det er verdt å vente med sex

 
Vennlig hilsen GuttogJente.no