Forelsket i gutt som henger med feil folk

Hei! Jeg har vert forelsket i en gutt i 4 år nå. Han er søt, gjør det bra på skolen, er snild med alle, er sporty og flørter en del med meg. MEN, han henger med de feil folkene. Jeg er selv kristen og vil selv at han skal vere det. Jeg fikk nylig høre i går at han var på en fest og drakk seg drita. Jeg liker han fortsatt, men jeg liker ikke festingen. Hva skal jeg gjøre?

Jente på 15 år.

Hei jente 15 år

Det hender ofte at en blir forelsket i personer som ikke er bra for en, som har andre holdninger og verdier og som en ikke bør ha et forhold til. Forelskelse er bare en følelse som kommer uavhengig om personen er bra eller om en passer sammen. Forelskelsesfølelser er ikke noe en planelegger, men en kan likevel påvirke dem ved å fremme dem eller kvele dem.

Det er derfor lurt slik som du gjør nå - å vurdere om personen du liker er en bra person for deg. Det er ikke lurt av deg å bli sammen med en person som ikke deler dine verdier og står for det samme som deg. Da vil han dra deg med på ting som du egentlig ikke vil skal være en del av livet ditt og det blir vanskelig for deg å holde grensene dine. Det beste du kan gjøre er derfor å ikke bry deg som mye om at du liker ham, men bare være en venn. Forelskelsen kommer til å gå over og du kommer til å møte andre som du forelsker deg i og som er bra for deg.

Les: Forelsket i den rette? / Sett dine egne grenser / Hvordan finne den rette?