Forelsket i stebror og venninne

Hei, jeg er en jente på 17 år (snart 18), og jeg er forelsket i to personer samtidig. Han ene er stebroren min, og hun andre er en skikkelig god og nær venninne av meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg og venninnen min har gjort mange rare ting sammen, og over det siste året har jeg begynt å føle rare ting når hun er i nærheten. Dette har derimot pågått lengre med stebroren min.. Vi deler rom sammen, og har vært stesøsken i tre år. Hva burde jeg gjøre? skal jeg snakke med venninnen min om det? Kanskje hun føler det likt.

Hei jente på snart 18

Spørsmålet du stiller er tosidig. La oss begynne med det som gjelder stebroren din.

Juridisk sett er det ikke ulovlig at stesøsken blir kjærester eller gifter seg med hverandre. Biologisk sett er man ikke søsken, og det regnes derfor ikke som incest dersom man i et slikt tilfelle gifter seg og har sex (/ordliste/incest/). Det kan likevel by på en rekke utfordringer siden familiesituasjonen er slik som den er. Dette kan du kanskje tenke deg til selv. Når man lever sammen i en familie, så får man etter hvert et søskenforhold på samme måte som med biologiske søsken. Så selv om det ikke er straffbart å ha et kjæresteforhold eller seksuelt forhold til stesøsken, kan dette ikke anbefales siden det har mange av de samme negative konsekvensene som incest mellom biologiske søsken.

 Den situasjonen som du beskriver inneholder dessuten flere utfordinger, for eksempel at du og stebroren din bor på samme rom. Dersom dere skulle gå inn i et forhold, eller dele slike følelser som du forteller om med hverandre, er det da særlig to faremomenter som ligger på lur: Det ene er at forholdet du har til broren er i en sårbar og utsatt situasjon. Tenk over at dette er en du i utgangspunktet skal ha som stebror resten av livet. Dersom dere som kjærester skulle gjøre det slutt, vil det som regel gjøre vondt for dere begge. Når dere uansett kommer til å være i et familieforhold, kan dette da gjøre situasjonen ekstra komplisert og utfordrende.

 Siden dere deler rom med hverandre er et annet faremoment at det vil kunne bli utfordrende å ikke gå for langt fysisk, og krysse noen grenser før dere evt. skulle ha giftet dere. Vi anbefaler heller ikke kjærester som ikke er gift å sove på samme rom. Les gjerne:

Galt å sove i samme hus?

Vi vil minne om at vi er en kristen nettside som veileder ut i fra et kristent livssynsperspektiv. Derfor har vi et ønske om å bygge vår veiledning rundt sex og samliv på bibelens verdier.

Det er vanskelig å vite hva du mener når du sier at du og venninnen din “har gjort mange rare ting sammen”. Men det vi kan si er at Bibelen er tydelig på at ekteskapet er noe som er ment bare for en mann og en kvinne, og det er innenfor den rammen som ekteskapet gir at seksuell aktivitet hører hjemme.

Det er imidlertid ikke uvanlig å kjenne på slike følelser som du har. Noen blir lettere forelsket enn andre, og i tenårene svinger ofte disse følelsene ekstra mye. Det er flere som da også kan kjenne på følelser overfor det samme kjønn. Dette trenger ikke å bety at du er verken bifil eller lesbisk. Et varig og trygt forhold bygger dessuten på mye mer enn en forelskelse, og det at du kjenner deg forelsket betyr ikke automatisk at det er lurt å bli sammen med den du er forelsket i.

Det er kommet inn lignende spørsmål om lignende situasjoner tidligere, og vi kan anbefale å lese på noen av disse svarene:

16 år og bifil
Hva skal en gjøre når jente blir forelsket i jente?
Hvordan kan jeg være homofil hvis jeg er kristen?

 Helt til slutt vil vi anbefale at du snakker med en voksen som du stoler på. Det kan være en helsesykepleier prest/pastor eller andre som du kan tenke deg til selv. Kanskje kunne det for eksempel vært godt for deg å dele det som gjelder stebroren din med en av foreldrene dine. Dersom det er mulig kan du jo foreslå å gjøre noen forandringer, slik at dere slipper å sove på samme rom.

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no