Forelsket i tidligere lærer

Er ei kristen jente på 17 år, og lurer på om korleis eg sjølve kan enklare få kontroll over følelsane mine. Har på ein måte fått eit "problem" med at eg har blitt forelska i ein mann som tidligare har vore leraren min. Han er ti år eldre enn meg og singel. Vi har mange av de felles interessane, og er begge kristne. Han er ein fantastisk mann, og kvar gong eg tenkjer på korleis eg ville sett for meg "drømmemannen min" passar han liksom perfekt. Eg har fleire gongar bedt til Gud om at han må ta disse følelsane vekk frå meg, men dei har vore her i eit år no. Han er ein fantastisk mann som virkelig fortjener å få seg ei god kone og barn.
Det eg lurar på er, ville det vore galt å blitt samans med ein som tidligare har vore din lerar, og kor stor aldersforskjell kan det vere? Er det Gud som kontrollerar kven man forelskar seg i og har han på denn måten makt til å ta slike følelsar vekk fra en? Og om han har det, kvifor tek han ikkje dei følelsane vekk frå meg?

Kjære kristen jente på 17 år

Ungdomstiden er full av følelser og forelskelser, så slike "forelskelsesproblem" kan derfor oppstå ofte. For forelskelse er en følelse som kommer og går uten at man planlegger det. Og spesielt i ungdomstiden er disse følelsene veldig ustabile og skiftende. En kan ikke stole på følelsene sine. Følelsene forteller ikke hva som er rett for deg. Noen ganger kan følelsene være rettet mot personer som en egentlig ikke liker en gang, og mot noen som ikke vil være bra for seg, eller også mot flere samtidig. Det er derfor lurt å vurdere med fornuften hva en vil gjøre med følelsene en kjenner på. En har mulighet til å fremme eller hemme følelsene. Det er ikke alltid lett, men det er noe en må være bevisst på hele livet. For hele livet kan det oppstå følelser som er uvelkomne og som en må velge bort. Noen ganger er det også vanskelig å vurdere om man er forelsket eller bare veldig begeistret, eller bare veldig, veldig gode venner. Det er derfor mange ganger lurt å bare slappe av, vente og se, ikke gjøre så stort nummer av det, så kan det oftest gå over av seg selv. Andre ganger er det lurt å aktivt gå inn for å få slutt på følelsene. Det gjelder både når en er blitt forelsket i noen som ikke er bra for seg, eller når den andre ikke gjengjelder følelsene.

Du lurer på om det er galt å bli sammen med en som tidligere har vært læreren din. Det er ikke lov for en lærer å bli sammen med eleven sin, men hva en gjør senere i livet når en ikke har det forholdet til hverandre, er det ingen lover for. Men du skal vite at det er ganske vanlig å bli forelsket i læreren sin.

Når det gjelder aldersforskjell, så gjelder den seksuelle lavalderen som er 16 år, og alderen for gifermål som er 18. Ellers er det ingen regel for hvor stor alderforskjell det skal være i et forhold. Aldersforskjell viskes litt ut med årene, det som virker mye når en er ung, føles ikke så mye når en er voksen. 10 års aldersforskjell er veldig mye når du bare er 17 år, men blir ikke så mye når en blir eldre.

Gud kontrollerer ikke hvem du blir forelsket i og selv om han ikke tar vekk forelskelse, er det ikke tegn på at forelskelsen er fra ham. MEN vi kan selvfølgelig be om at Gud skal lede oss til å møte og bli glad i er person som han ser er bra for oss. Men du vil likevel oppleve å bli forelsket i flere personer før du møter den du velger. Hele livet en «oppdragelse», og vi må selv bruke fornuften Gud har gitt oss, vurdere og velge hva som er rett.

Dersom du vil slutte å være forelsket, så må du aktivt gå inn for å stoppe tankene dine når du begynner å drømme. Du må aktivt velge bort de tankene og begynne å tenke på noe annet. Det er vanskelig å gi slipp på den man er forelsket i, for når man er forelsket føles det alltid som om det er den rette. Når du gir slipp på følelsene, vil du føle kjærlighetssorg fordi du da mister den du drømmer om. For å avlede deg selv og tankene dine er det lurt å bruk tiden på å være sammen med venner og gjøre det du synes er gøy å bruke fritiden på. Nyt ungdomstiden og ta deg god tid til å finne en som er rett for deg.

Lykke til.

Les også:

Forelsket i en man ikke vil bli sammen med
Ulykkelig forelsket
Forelsket i den rette?

Med vennlig hilsen guttogjente.no