Forelsket og forvirret

Hei.
I 9. klasse begynte jeg på ny skole og ble fort forelsket i en gutt. Han går i kirka sammen med meg, går i klassen min, ungdomsklubben og var konfirmant med meg. Ser han faktisk hver eneste dag i uka. Men hvertfall så ble jeg forelsket i han med en gang vi begynte på skolen, og har vært det siden. I starten fikk jeg vite av en av kameratene hans at han jeg liker, likte meg. Da var jeg jo kjempe glad, men gjorde ikke noe spesielt med det. Etter jul har jeg i perioder vært ganske lei meg, fordi det begynte flere folk i klassen, deriblandt en ny jente som fikk et godt forhold til han. Vet ikke om hun er forelska i han, men det ser ut som om han er litt betatt av henne. Jeg har alltid hatt et håp om å bli sammen med han, men hvis jeg tenker meg skikkelig godt om, tror jeg ikke det hadde fungert, fordi vi er veldig gode venner.

Men for 1-2 måneder siden orket jeg ikke å holde det inni meg lengre, så jeg sa det til han som det var, at forelska i han, og at jeg hadde vært det helt siden vi møttes. Han sa at han følte seg heldig, og at jeg ikke skulle se vekk fra at han også likte meg. Jeg sa også at grunnen til at jeg har vært litt lei meg i det siste var fordi jeg har blitt sjalu når han har vært med hun nye i klassen. Da sa han at jeg ikke måtte bekymre meg for det fordi han følte at vi to hadde et bedre forhold enn han har med hun.

Men nå kommer problemet: jeg vet ikke om jeg lengre kan stole på han fordi han er med hun hvert eneste friminutt, og han kommer aldri til meg. Før sa alle at det så ut som om vi flørtet og at jeg likte han osv.Jeg trodde jo på det de sa, men i ettertid viste det seg at det bare ga meg falske forhåpninger... Sist gang vi byttet plasser på skolen, ble han selvfølgelig satt ved siden av henne + min gamle bestevenninne. Ser ut som om de har det veldig gøy sammen alle tre, og jeg sitter foran på andre siden av klasserommet og følger med på alt som skjer. Jeg visste ikke før jeg ble forelsket at ordtaket "å ha et godt øye til" faktisk er sant... UTROLIG IRRITERENDE!

Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre fordi jeg føler ikke jeg kan stole på han lengre. På en eller annen måte tror jeg at han ser at jeg ser på de, og at han liker å gjøre meg sjalu. I dag var jeg med noen venner (inkl. gutter) i klassen mens han spilte fotball med hun nye jenta. Plutselig ser jeg at han ser på meg og bare stirrer (det så ut som om han ikke likte det han så) på hva som skjer. På en måte syns jeg det var en deilig følelse fordi jeg så at han ikke likte at jeg var med noen av guttene, og lurer på om det er det samme han tenker når vi sitter i klasserommet. Hvis det er tilfellet, HVA BØR JEG GJØRE?

Det er umulig å glemme eller unngå han, for som sagt ser jeg han hver eneste dag i uka, og vi er nødt til å ha det bra sammen, fordi vi ser hverandre veldig ofte, og han er en veldig god venn...

Hei

Det du beskriver er en ganske så vanlig beskrivelse av ungdomstiden. Følelser av forelskelse, spenning, frustrasjon, skuffelse, kjærlighetssorg, usikkerhet og håp skifter og sender oss fra lykke til fortvilelse.

Det er ikke en lett situasjon du er kommet i, når den du liker viser oppmerksomhet til en annen. Og siden han svarte deg på den måten, men oppfører seg stikk motsatt, er det heller ikke rart at du blir skuffet og usikker på om du kan stole på ham.

Dessverre er dette ofte resultatet av ungdomsforelskelser fordi følelsene kan skifte fort, og det en er sikker på en dag, blir en usikker på neste dag. Det kan derfor hende at han mente det han sa, men så forandret det seg etterpå. Det kan også hende at han syntes det var vanskelig å svare ærlig fordi han ikke ville skuffe deg. Når han nå ser på deg på den måten(stirrer), så kan det være fordi han tenker på at du liker han og at det er litt vanskelig å forholde seg til siden han ikke vet hva han selv føler. Det er ikke godt å vite hva han tenker og dette blir derfor bare noen mulige fortolkninger.

Du har fortalt ham hva du føler for ham og da kan du ikke gjøre annet enn å være den du er og håpe at han liker det. Dersom han ikke er forelsket i deg, betyr ikke det at du ikke er en søt og flott jente, for forelskelser kommer som regel uten at en bestemmer det eller planlegger hvem en skal være forelsket i.

Kjærlighetssorg går over med tiden selv om det ikke føles slik nå. Det er selvfølgelig vanskelig for deg siden dere går i samme klasse og er så mye rundt hverandre. Men prøv å finne litt ut av hva du egentlig ønsker i denne situasjonen, for du trenger ikke være fanget av følelsene dine. Når du finner ut med fornuften din hva du vil gjøre i forhold til denne gutten, kan du prøve å styre følelsene dine. Du kan holde fast på forelskelsen, eller gi slipp på den. Det er ikke lett og det krever litt innsats å bli kvitt en forelskelse, men det går an. Det er ikke vits i å gå rundt å ”plage seg selv” med følelser overfor en person en ikke får noe forhold til. Det kan du lese om i Ulykkelig forelsket og Usikker etter brudd med kjæresten.

Uansett situasjon så er det beste du kan gjøre å bruke tid og oppmerksomhet på å utvikle deg til den personen du ønsker å være. Når man blir fokusert på skuffelser og fortvilelser, blir en lett litt annerledes enn til vanlig. Da ser de andre ikke det ekte bilde av hvem en er. Så vær naturlig og ekte, bruk tid med venner og aktiviteter du liker og vis deg fram slik du er. Det er ikke lurt å være for mye alene med triste tanker for det vil påvirke hele deg og gjøre deg trist og lei og da blir alt bare verre. Du vil nok møte en gutt som ser deg for den du er og som blir glad I deg ♥

Les mer om dette under spørsmål og svar spalten på kategori "forhold": som for eksempel
Er han forelsket i meg?/ Gutt som liker venninna mi / Hva skal jeg gjøre når jeg er forelsket.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no