Forhold tross av kulturer?

Hei. Jeg er en gutt på 18 år som går på bibelskole. Jeg er forelsket i ei jente på skolen, og ønsker å dele resten av livet sammen med henne. Men hun er fra et annet land og er to år eldre enn meg. Lærerne på skolen mener at det ikke er lurt å bli sammen med noen fra andre land og kulturer (med noen unntak). Hva mener dere?

Og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å fortelle henne at jeg elsker henne. Jeg vil ikke gå for brått på, men jeg ønsker heller ikke å sløse bort tid på å ikke være sammen med henne, hvis dere skjønner hva jeg mener. Jeg vil ikke miste henne, så jeg vet jeg må bruke mer tid sammen med henne og bli enda bedre kjent med henne, men når jeg møter henner vet jeg ikke hva jeg skal si, eller snakke om.

Hva er deres råd? Og hva kan jeg eventuelt gjøre for å vinne henne?

Hei kjære gutt 18 år.

Forelskelse og kjærlighet er et innfløkt område og kan gi oss mange bekymringer,  tankekjør og søvnløse netter. Du har nå kommet i en situasjon at du er forelsket og tenker at du har funnet en jente du ønsker å dele livet ditt med. Det at dere går på bibelskole sammen legger jo på en måte godt til rette for at dere kan få bruke mye tid sammen og bli godt kjent.

Vi kjenner ikke noen av dere og kan på ingen måte råde deg til hva du skal gjøre, men vi vil gjøre noen refleksjoner sammen med deg som du kan ta med i avgjørelsen din.

Du skal være litt oppmerksom  på at :

  • Det å gå på bibelskole noe veldig annerledes enn livet ellers og en får gjerne et annet bilde av hverandre enn om man møttes i hverdagen. Bibelskoleåret er på en måte en boble der alt virker så fint og man har mulighet til å være fokusert. Hverdagslivet har helt andre utfordringer og en vil vise helt andre sider av seg i møte med familien og hverdagslivet. Det er veldig  nyttig å se hverandre i ulike utfordringer, sammen med familie, venner og i ulike settinger. Spesielt å se hverandre i motgang og konflikter vil vise personlighetens dypere  og mer skjulte sider.

  • Dere kommer fra ulike kulturer, noe som kan skape utfordringer. Det kommer an på hvor ulike kulturene er, og hva i kulturen som kan gi utfordringer. Alle familier har også sine kulturer som kan gi utfordringer når to kulturer skal formes til en i ekteskapet. Når man får to landskulturer i tillegg, kan det bli en enda større utfordringer.

  • Når dere kommer fra to ulike land, må dere enes om i hvilket land dere skal bo. Selv om en blir enig, kan den enigheten endres etter en stund og den ene kjenner på savn og lengsel etter familie, egen kultur og land.

  • Når en er forelsket synes en ikke at noen av disse utfordringene er tilstede eller betyr noe. Da tenker en at en løser dette på en fin måte sammen. Man er da veldig positivt innstilt til ulikheter og synes det er en berikelse heller enn en utfordring. Dette kan fort endre seg når en skal leve tett på hverandre og samarbeide dag etter dag i et ekteskap.

  •

Alle disse utfordringene går det likevel an å finne løsninger på, og mange lever i gode ekteskap på tvers av landegrenser, alder og kulturer. Det er likevel viktig å ikke ta lett på det, for nettopp når en tar det på alvor og jobber seg gjennom det, at en kan få det til å fungere. Mange har også blitt overrasket over utfordringene som kom fordi det så så lett ut til å begynne med. Begge må i en slik situasjon være ydmyke og villige til å gi og få, ikke å kreve.

Hvordan du skal fortelle henne at du liker henne, er ikke så lett å svare på, men du har rett i at du ikke er lurt å gå for brått på. Det bør på en måte være naturlig at det kommer, at dere har et vennskap på gang som gjør at det er litt forventet og naturlig å si det. Da vil du også lettere merke om det er gjensidig, om hun setter pris på å være sammen med deg, prate med deg og finne på ting sammen med deg og sammen med vennene dine.

Du er redd for å gå glipp av tid sammen med henne og du er redd for å miste henne. Men kjærligheten haster ikke. Dersom hun liker deg, venter hun på et initiativ fra deg til å bli bedre kjent.

Dersom du synes at det er vanskelig å snakke med henne alene og å være med henne alene, kan det være lurt å invitere henne med når du og flere skal gjøre noe sammen. De fleste synes det er fint å bli inkludert og invitert med. Eller dersom du kjenner hennes venner, så kan du prøve å være litt mer sammen med dem når de samles. Prøv å holde deg i nærheten, finne deg en ledig plass ved siden av og slik tilfeldig havne i nærheten av henne. Da kan du få snakke med henne samtidig som andre også er med på å føre samtalen.

Ellers: Vis deg frem slik du ønsker å fremstå. Vær hyggelig med henne, smil, se på henne og si noe hyggelig. Spør henne om interesser, hobbyer og aktiviteter hun er med på. Spør om landet hennes, menigheten der hjemme, familien, skolegangen osv osv. VÆR INTERESSERT I HENNE. Det er hyggelig når noen er interessert, vil vite noe om oss og hvordan det er å være oss.

Og ikke minst; ha tro på deg selv og være ekte og naturlig. Dersom dette skal kunne bli et varig forhold, må hun like deg slik du er, og ikke den du prøver å være bare for å vinne henne.

Les også:  Soul mates / På jakt etter den rette /  Vanskelig å bli kjent med folk / Vanskelig å finne på noe å si / Tørr ikke snakke med gutt, hva skal jeg gjøre

Med vennlig hilsen GuttogJente.no