Forhold

Hei
Jeg er jente og har akkurat blitt sammen med en gutt. Jeg er kristen. når vi ble sammen ble han veldig pågående, etter min smak. jeg er ikke særlig glad i kyssing og slikt (selv om jeg er 17 år), så jeg synes det blir litt for mye. hvordan kan jeg si ifra på en god måte ?

Hei og takk for at du skriver til oss.

 Når man er kjærester, så er man liksom noe mer en nære, nære venner. Og dersom man skal være kjærester, er det viktig at man faktisk har et så nært vennskap at man kan snakke om alt og fortelle hverandre om hvordan man har det. Dersom man ikke er trygg på hverandre, og trygg hos hverandre, er det ikke så lett å ha et godt kjæresteforhold.

 Så dersom du skal kunne ha et godt forholde til denne gutten, bør du bli så fortrolig med han at du kan være åpen om hvordan du har det. Dersom du ikke føler at det er trygt, så er det kanskje for tidlig å være kjærester. Det ville i alle fall være dumt at du ikke greier å holde grensene dine i forholdet, fordi du ikke greier å si ifra, eller fordi han ikke kjenner deg så godt at han vet hvor grensene dine går.

Les: Sett dine egne grenser

Planlegg først hva du vil si, og så kan du forberede han på at det er noe du trenger å snakke med han om. Så er det alltid lurt å begynne en vanskelig samtale med å si noe  positivt, da blir den andre mer åpen for å høre det som kommer etterpå. Så du kan si noe om hvorfor du vil være kjæreste med ham, hva du liker med ham og hva du liker å gjøre sammen med ham. Og så kan du si noe om deg selv, hvordan du er, hvilken erfaring du har og hva du tenker om det å være kjæreste og måten å være sammen på, kyssing og klining osv. Si at det ikke har noe med han å gjøre, men at dette handler om deg og hva du synes er greit. Snakk litt om hvilke grenser du ser for deg og så spør du han etterpå hva han ser for seg, hva han tenker og hvilke grenser han har tenkt på. Slik kan dere forhåpentligvis få i gang en god samtale om hvordan dere skal være kjærester. Dere har jo akkurat blitt sammen, og det er jo naturlig å tenke at det starter litt forsiktig, slik at dere blir vant til hverandre og bedre kjent med hverandre, og så kan kjærtegnene heller komme litt forsiktig etter hvert som det er ønskelig og naturlig. Og i et forhold må begge være enig, det er ikke nok at den ene vil eller synes det er bra. Dersom dere er veldig uenig i hensikten med å være kjærester og måten å være det på, så må dere komme fram til en enighet, ellers kan dere ikke fortsette å være kjærester. Det er viktig å respektere hverandre og ikke gå over hverandres grenser.

 Finn ut hva dere kan gjøre sammen som begge kan synes er kjekt, og bruk tiden sammen på å bli godt kjent med hverandre.

Les også: Hva sier egentlig Bibelen om å være kjærester / Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Lykke til!

Med vennlig hilsen GuttogJente.no