Første besøk hos gynekolog

Hei kan dere hjelpe meg?
Når bør jeg gå til gynekolog første gangen? Jeg har ikke hatt sex, og har ingen planer om det før jeg gifter meg... men folk rundt meg maser... jeg er i slutten av tenårene... Bør jeg gå dit nå?

Hei og takk for spørsmålet!

 Det er ingen grunn til å oppsøke gynekolog hvis du ikke har plager fra underlivet eller av andre grunner trenger vurdering av en spesialist i kvinnesykdommer. Om du for eksempel velger å bruke p-piller som prevensjon når du gifter deg kan du få resept hos fastlegen, du trenger ikke å oppsøke gynekolog for å få prevensjon. Så lenge du ikke har vært sammen med noen seksuelt er det heller ingen risiko for at du har pådratt deg seksuelt overførbare sykdommer, og dermed er det heller ingen grunn til å være bekymret for at det er noe galt med underlivet. Senere i livet kan det være aktuelt å gå til gynekologisk undersøkelse hos fastlegen for å ta celleprøver av livmorhalsen. Men så lenge du er ung og aldri har hatt sex er det så godt som ingen risiko for at du utvikler livmorhalskreft. Det haster altså ikke med å gå til gynekolog.