Fra dating til kjærester

Hei! Jeg er en gutt på 16 år som er kristen som lurer på noe. Jeg dater "casual" ei kristen jente som er like gammel som meg. Jeg føler at jeg er i et forhold med henne som jeg ikke vet helt hva vi driver på med, enn at vi dater. Jeg er også litt usikker på hvordan dette skal gå videre, å om at det virkelig er Guds vilje at vi skal bli kjærester. Vi begge er forelsket i hverandre, men vi klarer ikke å gå fra gode venner til kjæreste.

Så hvordan skal vi og spesielt jeg si at jeg har lyst til å være sammen med henne (fordi det har jeg nemlig lyst til)? Hvordan skal jeg forstå at det er Guds vilje? Og tilslutt: hvordand skal vi forstå hvilke situasjon vi er i her og nå.

Tusen takk på forhånd

Hei gutt 16 år. Takk for spørsmålet.

Du sier at du ikke helt vet hva dere driver med og lurer på hvordan dere kan forstå hvilken situasjon dere er i. Samtidig sier du at dere begge er forelsket, at dere dater, men at dere ikke klarer på gå fra vennskap til kjærester selv om du har lyst til det.

 Det er ikke så lett å forstå konkret hva du mener med dette, om det er slik at dere på en måte oppfører dere som kjærester, at dere flørter og dater og er mer enn venner, men ikke har avklart med hverandre at dere vil være kjærester. Men uansett kan det være til hjelp for deg om du bruker litt tid på å tenke gjennom hvilken situasjon du legger opp til med din måte å oppføre deg på overfor henne og så bør du tenke gjennom hva du egentlig vil og om handlingene dine gjenspeiler det. Slik kan du finne ut hva det er du driver med i alle fall. Så kan du finne ut hva hun driver med, og om dere er samkjørte.

Og den eneste måten er faktisk å snakke sammen om det. Dersom dere har et godt vennskap, bør dere kunne snakke om vennskapet dere har, om hvordan dere oppfører dere overfor hverandre og hvordan forholdet deres utvikler seg. Dersom dere ikke er så fortrolig med hverandre at det er greit å snakke om dette, har dere kanskje litt mer å gå på når det gjelder å bli kjent og trygge på hverandre som venner. Uansett bør du ta mot til deg og ta praten om måten dere er sammen på og at dersom dere ikke er kjærester, så bør dere heller ikke oppføre dere som om dere er det.

Du spør om det er Guds vilje at dere skal bli kjærester. Det er sjelden at Gud har en bestemt mening om hvem man skal bli kjæreste med. Gud har gitt deg helt fri vilje til å velge hvem du vil ha, men han sier mye om hvordan man skal elske hverandre og hvordan man skal forholde seg til hverandre før og etter man er gift. Du kan bli kjent med Guds vilje ved å lese i Bibelen. Når du kjenner Guds vilje med personlig modenhet, sex, ekteskap, familie og kjærlighet, så kan du ta kloke avgjørelser som passer med det.

 Så valget er helt og holdent ditt. Og for at du skal kunne ta et godt valg, er det derfor viktig at du både har kjennskap til Guds tanker og til de egenskaper du ville sette pris på hos en partner du skal dele hele livet med. Samtidig trenger du også å utvikle de egenskaper du bør ha for å være en god partner.

Så du ser at dette med kjærlighet, forhold og forelskelse kan være en utfordring. Følelsene våre gjør at vi ikke alltid klarer å tenke helt klart. Det som kan være vanskelig, men samtidig veldig viktig og rett i en slik situasjon er å gi det tid. Bruk tid med hverandre som venner, vær sammen med andre venner og finn ut om et forhold mellom dere vil være en kortvarig flørt eller har kvaliteter i seg til å bli et langvarig forhold. Forelskelsen og følelsene vil ikke kunne gi deg svar på dette, bare godt kjennskap og langvarig vennskap.

 Bruk gjerne tid sammen i bønn og bibellesning, noe som vil gi dere et tettere forhold til Jesus, og som gjør det lettere for dere å ta gode avgjørelser. Dere er fortsatt unge, så det å fokusere tiden på å få venner for livet, heller enn kjærester som kun varer i korte perioder, vil dere nok ikke angre på.

 Lykke til.