Galt å se på TV-serier?

Er det galt å se på serier? Jeg ser på The Vampire Diaries, er det galt ? Jeg merker ikke at jeg blir påvirket av det, eller no. Er det en synd?

Hei

Takk for spørsmålet ditt. Du spør om du blir påvirket av Tv-serier og om det er synd.

Først: Alt vi ser, hører, leser og fyller oss med lagrer seg i underbevisstheten vår og vil gradvis være med på å forme oss, måten vi tenker på, meninger, holdninger og verdier. Vi merker sjelden direkte hva som påvirker oss siden det skjer gradvis og over tid.

For det andre: Bibelen sier ikke noe om tv-serier eller film, men den sier mye om hva som er bra å se på og lytte til. Det er derfor veldig fint at du tenker over hva som er bra for deg å se på. Gud anbefaler oss å “bevare hjertet fremfor alt vi bevarer for livet utgår fra det” (Ordspr 4,23) og vi blir hele tiden oppfordret til å fylle oss med Guds Ord, lese det, grunne på det og være opptatt av det, for da vil det påvirke oss.

Det er derfor lurt å tenke gjennom hvilke holdninger og moral det er i det vi ser på. Er dette en god bibelsk moral? Vil dette hjelpe meg til å leve rett, eller vil det påvirke meg til å velge noe jeg egentlig ikke står for?

Du kan også lese svaret til spørsmålet Tv-serier og Bibelen