Galt å være forelsket i samme kjønn?

Hei
Jeg er aseksuell og har aldri hatt seksuelle følelser...noe jeg har det helt bra med, men jeg forelsker meg i andre jenter (Er jente selv.) I Bibelen er det jo synd å ha sex med en av samme kjønn, men sier ikke noe om å ha et ganske så vennskapelig forhold til en av samme kjønn. (Disiplene både klemte og kysset hverandre.) Jeg bare lurer på om Bibelen har noe imot det å være i et forhold med en av samme kjønn/kjæreste med av samme kjønn uten sex og selvfølgelig ikke gift, for det er mellom mann og kvinne. Jeg kan ikke se noe galt i å bo med, kysse og klemme en annen jente.... De fleste venninner gjør jo sånt nå til dags (og til og med har vennesex!)

Takk
Jente 16

Hei Jente 16 og takk for spørsmålet!

Du skriver at du er aseksuell og aldri har hatt seksuelle følelser. Vanligvis brukes ordet aseksuell bare om mennesker som gjennom en lengre periode av livet aldri har kjent seksuell tiltrekning til andre mennesker. Du er bare 16 år, og da pleier man vanligvis ikke å bruke ordet aseksuell, siden det er stor sannsynlighet for at du ikke har oppdaget alle de seksuelle følelsene ennå. Noen får sterke seksuelle følelser i begynnelsen av puberteten, for andre kommer disse følelsene senere. Det at du forelsker deg i andre jenter er også en form for erotiske følelser, selv om du ikke har lyst til å gjøre seksuelle handlinger med dem.

Det er ikke galt å ha et nært vennskapelig forhold til en person av samme kjønn, på samme måte som det ikke er galt å ha en nær venn av motsatt kjønn. Men det å være kjæreste med noen er mye mer enn bare å være en nær venn. Selv om to kjærester ikke har sex med hverandre, har de en helt annen type relasjon med hverandre enn de har med andre venner. Det å bli kjærester burde egentlig være en forberedelsestid for å bli kjent med hverandre før man eventuelt forlover seg og gifter seg med hverandre. Ekteskapet mellom mann og kvinne er den eneste samlivsformen som Gud har velsignet.

Når du sier at disiplene både klemte og kysset hverandre, så står det ikke noe om dette i Bibelen. Disiplene kunne helt sikkert gi hverandre en god klem slik som gode venner gjør. Paulus skriver til enkelte menigheter om å hilse hverandre med ”hellig kyss”, men dette var noe helt annet enn å kysse hverandre slik som kjærester gjør. To venninner kan bo i samme hus og være nære venner. Men dette er noe annet enn å være kjærester. At mange i dag velger å ha sex uten å være gift forandrer ikke at Gud opprinnelig skapte sex for å være en gave som bare skulle være i ekteskapet.

Som kristne tror vi at Bibelen er Guds ord til oss og at det han har sagt også er det beste for oss. Derfor vil vi heller ikke anbefale deg å gå inn i et kjæresteforhold til en annen jente, selv om du ikke har tenkt å ha sex. Det kan også hende at de erotiske og seksuelle følelsene forandrer seg over tid. Selv om du til nå ikke har kjent seksuelle følelser, kan dette forandre seg i årene som kommer.

Vennlig hilsen guttogjente.no