Gå til innhold
☰ Meny

Gifte seg med en ufrelst?


Hei! Har diskutert litt rundt ekteskapet i det siste. Ikke fordi jeg snart skal gifte meg, men for å ha litt kunnskap om hva Bibelen sier slik at man vet om forholdet er forsvarlig i henhold til troen. Da kommer problemstillingen opp: "Er det Bibelsk forsvarlig å gifte seg med en ufrelst?" Noen hevder man lever i synd i så tilfelle! Men hva sier Bibelen? Man skal ikke dra i spann med vantro eller den hedenske kvinne skal bli frelst ved sin troende mann (og omvendt)?

Takk for oppmerksomheten og Guds fred!



Hei og tusen takk for at du tar opp et viktig spørsmål.

De aller fleste av oss har både venner og familie som har en annen tro og andre meninger enn seg selv, og vi er glad i dem og trives godt sammen med dem. Når en skal velge seg en partner for livet, er det veldig viktig å finne en som står sammen med deg, støtter deg og som drar i samme retning. Det er vanskelig å være i et forhold med noen som ikke deler samme tro og livsinnhold. Troen er jo ikke bare en interesse, en aktivitet man driver med, men selv livsinnholdet og meningen, det er derfor vanskelig når en ikke kan dele det med hverandre. Som kristen finner en styrke, mot og glede i å lese bibelen, be og være del at et kristent fellesskap, og det vil være et stort savn å ikke kunne dele det og oppleve det sammen med partneren sin. Når man er gift, er man ett, og å være ett med en som ikke tror på Gud, skaper ikke samstemthet og enhet i ånden. I Lukas 11,23 står det at «Den som ikke er med meg, er mot meg, Og den som ikke samler med meg, han sprer.» Det gjør det vanskelig å være ett med en som drar i helt motsatt retning.

Når en ikke deler troen, vil det også kunne gi praktiske utfordringer i forhold til fysiske grenser og sex (før en er gift), valg av venner, fellesskap, aktiviteter, filmer, alkohol, vaner, livsstil, menighetsliv, fokus i hjemmet, tidsbruk, fellesskap i bibellesning og bønn, barneoppdragelse osv.

Noen synes det går veldig fint å være kjæreste med en som ikke er kristen, for når man er kjæreste er man ofte så forelsket og positiv til hverandre at det ikke er et problem. Noen opplever at utfordringene kommer etter at man er gift og man skal leve sammen hele dagen, dele alt og kanskje oppdra barn sammen. Noen opplever at partneren blir kristen, andre at de selv blir lunkne og kalde som kristne. Det er mange ulike fortellinger og historier om kristne som har giftet seg med ikke-kristne. Noen synes det går det bra, andre synes det er vanskelig.

Uansett, så synes vi det er viktig å velge partner på andre vilkår enn forelskelse og følelser, men velge en som man kan stå sammen med om det viktigste i livet. Det som står i 2 Kor 6,14 forteller oss også at vi ikke bør gifte oss med noen som ikke deler troen, fordi troen er så sentral for livet og evigheten vår.

Lykke til og Guds fred.

Vennlig hilsen GuttogJente.no