Har homofile følelser

Hei, gutt på 19 år.
Jeg anser at jeg har homofile følelser som jeg ikke blir kvitt, og som jeg jobber med. Jeg har bestemt å følge bibelens ord på det og ikke praktisere homofili. Er litt usikker på om jeg burde fortelle noen/alle eller ikke. Har egentlig ikke lyst til å si noe, men det begynner å tynge litt.

Takk for spørsmålet. Vi har stor forståelse for at det tynger å bære på homofile følelser alene. Vi tror at det er viktig med en viss åpenhet. Vi vil derfor oppfordre deg til å finne noen å snakke med – noen du stoler på og som kan gi deg støtte og oppmuntring, kanskje også forbønn og veiledning.

Vi synes det er modig av deg å stå fast på at det er galt å gå inn i et homofilt forhold. Men vi tror også at det er hva Bibelen faktisk gir som veiledning. Derfor skal du få lov å stole på at Gud gir deg det du trenger av styrke og visdom i din situasjon. Samtidig blir vi alle utsatt for ulike fristelser og kamper gjennom livet. Da er det viktig å søke støtte hos andre mennesker. Vi trenger noen steder – eller i hvert fall et sted – der det er åpenhet og trygghet. Kanskje kjenner du en pastor, en ungdomsarbeider eller en annen kristen leder som du først kan be om en prat med? Husk at disse har taushetsplikt.

Så vil vi nok, i hvert fall foreløpig, ikke oppfordre deg til full åpenhet om dine seksuelle følelser. Vi mener ikke at det er galt, men tror du kan komme til å oppleve det litt belastende. Vi snakker her om et tema som både er personlig og intimt. Derfor vil vi for eksempel fraråde også den som opplever seg som heterofil å være fullt åpen om den eventuelle kampen han/hun kjemper med når det gjelder pornografi. Så selv om vi lever i en tid der det virker som åpenheten om seksuelle temaer er grenseløs, kan det nok være klokt av kristne å være litt mer tilbakeholdne.

Vi kan også anbefale deg å lese intervjuet med Sam Allberry som også kjenner på homofile følelser, men som har valgt å leve som singel: Kristen, singel og stolt og høre på podcastene fra seminar med Sam Allberry og Olof Edsinger: Identity in Christ

Les også: Hvordan kan jeg være homofil når jeg er kristen? og Fra en av de tause stemmene i homofilidebatten

Vi vil gjerne ønske deg Guds velsignelse.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no