Har prøvd å slutte

Hei! Jeg er en ung kristen som har kommet inn i en av djevelens mange snarer: porn. Jeg har prøvd å slutte, men fristelser er ofte for store! Onanien plager meg også. Jeg trenger hjelp!
Hilsen forvirret ungdom

Hei forvirret ungdom!

Takk for spørsmålet. Med den lette tilgangen til porno på internett er det mange som vikler seg inn i pornobruk, og mange skjønner ikke at dette er problematisk før de sitter fast i en vane de ikke klarer å bryte. Ofte blir det en ond sirkel av fristelse, fall og skyldfølelse som man bærer på helt alene. Dette kan være veldig tungt og det er kjempebra at du vi ha hjelp med dette. Du sier at du vil slutte med pornografi, og at du trenger hjelp. Å forstå at man trenger hjelp er et viktig første steg, og det er flott at du vil gjøre noe med det.

De fleste som strever med dette trenger mer hjelp enn de kan få i et svar på en nettside. Vi vil derfor anbefale at du tar kontakt med en pastor, prest, ungdomsleder eller sjelesørger som du kan snakke med og kanskje be sammen med. Mange opplever at det er til stor hjelp å få åpne seg for en person de stoler på og som kan hjelpe dem på veien videre. Uansett kan det være nyttig å lese noen av de artiklene og svar på spørsmål om disse temaene her på nettsiden.

Vi har skrevet en artikkel som heter 5 skritt til frihet fra porno, som vi anbefaler deg å lese.

Les også:  Fri fra porno / Tre løgner pornoen forteller deg.

Vi har også tidligere spørsmål&svar fra andre, hvor vi tror svarene kan hjelpe deg.

Du kan lese: Har prøvd alt men klarer ikke slutte med porno / Hvorfor blir man avhengig av porno?

Når det gjelder onani kan du gjerne lese disse artiklene:

Kan det være bra å ikke onanere
Er det greit å onanere?
En historie om onani og seksuelle følelser

Husk at Gud elsker oss like høyt også når vi faller og føler at vi ikke får det til. De gode nyhetene er at vi kan komme til ham og at han vil tilgi oss når vi bekjenner vår synd for a ham (1. Johannes 1.9). Men vi tror som sagt at det også kan være en god hjelp å oppsøke hjelp hos en voksen du stoler på.

Lykke til!

Vennlig hilsen GuttoJente.no