Gå til innhold
☰ Meny

Hatt sex - må vi gifte oss?


Hvis man har vært så "uheldig" å gå over grensen å ha sex med kjæresten sin, ja flere ganger, er det så at man da MÅ gifte seg med den personen i følge bibelen? Bibelen sier jo at man da blir ett. Men hva hvis man merker man har endt opp med feil person, kan da Gud bryte båndet som dere skriver om, så en kan gifte seg med en annen person? Hva er riktig og galt her?



Hei!

På det gamle testamentes tid var det slik at Moseloven sa at man måtte gifte seg hvis man hadde hatt sex med noen før ekteskapet. Dette var fordi de to faktisk var blitt en kropp, slik som Bibelen sier at man blir av å ha sex med hverandre (1. Korinterbrev 6.16).

Det er fortsatt slik at to som har sex blir en kropp. Forskjellen er at vi lever nå etter at Jesus døde på korset og stod opp igjen. Det betyr at vi kan blir fullstendig renset og tilgitt for alle synder vi har gjort (1. Johannes 1.9) pluss at vi som kristne har fått myndighet til å løse og binde i Jesu navn (Matteus 18.18).

Vi kan både bli tilgitt og løst fra den vi har hatt sex med når vi omvender oss og kommer til Gud. Etter å ha bedt Gud om tilgivelse kan vi enten alene eller sammen med noen andre si noe slikt som at vi bryter den seksuelle forbindelsen mellom person A og person B i Jesu navn. Vi kan fortsatt ha følelser som binder oss til den andre personen etter dette, men vi er ikke lenger ett med personen. Det kan ta tid for at følelsene skal forandre seg. Vi kan også be til Gud om at han skal hjelpe oss med følelsene våre. Noen ganger kan det også være til stor hjelp å snakke med for eksempel en sjelesørger eller kristen leder som man stoler på.

Det å gifte seg med noen er et stort skritt å ta, og det er viktig at vi er helt sikre på at vi gjør det riktige før vi velger å gifte oss. Det er selvfølgelig trist hvis man har hatt sex med en eller flere andre enn den man senere gifter seg med, men det å ha hatt sex er i seg selv ingen grunn til å gifte seg.


Vennlig hilsen GuttogJente.no