Hilsen skamfull jente

Hei Guttogjente!
Er ei jente i begynnelsen av 20 årene. Har kjæreste og vi ønsker å avstå fra sex til vi gifter oss. Selv om vi har valgt å vente, føler jeg meg utrolig ekkel og skitten. Jeg tenker på sex hver dag, jeg onanerer og jeg lengter etter å ha sex med kjæresten. Føler meg så pervers og syndig. Er det sånn ei jente skal føle det? Så seksuelt fokusert?
Vi har vært sammen i snart 1,5 år, men føler meg ikke klar til å gifte meg. Er det noe vi likevel burde gjøre? Vet det står i Bibelen at det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær. Og jeg begjærer ham vikrkelig! Og tenker så mye på sex! Har dårlig samvittighet for både tankene og onanien. Jeg går til Gud med det, men gjør samme synden om og om igjen.

Hilsen skamfull jente.

Hei!

Så bra at dere vil avstå fra sex til dere gifter dere!

Det å tenke mye på sex og lengte etter å ha sex med kjæresten er naturlig. Sex er en god ting som Gud har skapt. Han har også skapt våre seksuelle følelser. Følelsene våre er omtrent umulig å styre, men det som er viktig er hva vi gjør med dem. Å bruke veldig mye tid på onanering og å fantasere om sex er nok ikke sunt. Et tips når disse følelsene strømmer på er å snu om og gjøre noe helt annet. Gå deg en tur eller gjør noe annet helt hverdagslig. Det beste er nok å gå til Gud med det, men som du sier betyr ikke det alltid at vi greier å unngå å gjøre samme synden på nytt.

Her er noen gode artikler som er skrevet om dette som jeg vil anbefale deg å lese:

Kristen og seksuell/ Om seksuelle følelser/ Er det greit å onanere

Når det kommer til spørsmålet ditt om dere bør gifte dere, så er det veldig vanskelig å svare på kun ut fra det du skriver. Du har helt rett i at det står i bibelen at det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær (1. kor 7.9). Men det er en stor avgjørelse å ta, og dette verset betyr ikke at det er riktig å gifte seg selv bare fordi man har veldig lyst på sex. Samtidig er det vanskelig å være sammen i flere år uten å ha sex sammen. Når man har vært sammen så lenge som dere må dere vurdere seriøst om dere ønsker å dele resten av livet sammen som ektefeller.

Les: Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Før du gifter deg må du være sikker på at det er ham du vil leve resten av livet sammen med. Hvis du tenker at det vil ta flere år å “bli klar” for å gifte deg med denne gutten, må du tenke nøye gjennom om det er fordi du er usikker på ham som fremtidig ektefelle eller om du er generelt usikker på det å gifte deg. Har du snakket med kjæresten din om noe av dette? Det kan kanskje være en god ide å stå sammen om disse utfordringene? Ellers er nok det beste du kan gjøre å fortsette å ta det med i bønn til Gud. Det kan også være bra å snakke med noen voksne kristne som dere begge har tillit til, for eksempel en leder i menigheten og gjerne også lederens ektefelle. De kan kanskje hjelpe dere til å sortere tanker og følelser slik at dere kan finne ut hva som er best for dere.

Vil anbefale deg å lese denne artikkelen om teamet:

Brenne av begjær eller gifte seg/ 60 ting å snakke med kjæresten om

Ønsker deg lykke til og Guds velsignelse over livet!