Historien om Onan

"Er det greit å onanere?
Det aller fleste gutter og mange jenter har onanert, og Bibelen sier ikke noe direkte om onani"

Syns da vitterlig å ha lest om Onan som spilte sin sed til jorden... Er dette slettet fra dagens Bibler?

Hei

Teksten om Onan handler ikke om onani, men om en mann som praktiserte avbrutt samleie for å hindre at sin avdøde bror skulle få etterkommere slik som skikken var.

Sitat 1 Mos 38;8-9: “Da sa Juda til Onan: «Gå inn til din brors kone og gjør din plikt som svoger, så du kan skaffe din bror etterkommere.» Men Onan visste at etterkommerne ikke ville bli hans. Når han gikk inn til sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden for ikke å gi broren etterkommere.”