Hva er egentlig begjær?

Hva er egentlig begjær? Det står i bibelen at man ikke skal tenke på noen med begjær, fordi da gjør man hor i hjertet. Men hva innebærer dette? Jeg tenker ofte på at gutter har penis, og at jenter har store/små pupper. Jeg forestiller meg til og med mange av de jeg ser, nakne. Til og med i min egen familie. Dette får jeg dårlig samvittighet for, fordi jeg vet at den eneste jeg burde ha sånne tanker om er den jeg skal gifte meg med.
Noen ganger tenker jeg også på å ha sex med andre, og merker atjeg blir litt kåt...Er dette galt? Når jeg først begynte å få disse tankene kom det litt som et sjokk for meg. At jeg tenker på eldre og yngre enn meg på denne måten, gjør det meg pedofil?

Hilsen en bekymret 13-åring.

Hei bekymret 13-åring

Det du kjenner på er en helt naturlig prosess i kroppen din og du trenger verken å være bekymret eller sjokkert. I puberteten våkner hormonene som styrer kjønnsmodningen i kroppen og som gjør kroppen voksen og klar til å stifte familie. I ungdomstiden fører disse hormonene til sterke følelser i kroppen og mange tanker i hodet. Følelser og kåthet kommer og går uten at en har helt styring på det. Når Bibelen snakker om begjær handler dette mer om å dyrke disse følelsene og aktivt fantasere om sex med noen man ikke er gift med. Du er ikke pedofil selv om du tenker seksuelle tanker om ulike aldre.

Den seksuelle oppvåkningen som du kjenner på i kroppen din nå, er skapt av Gud.

Les: Et gutteliv fylt av fristelser

Når hormonene bruser, kan en komme til å bruke mye tid på disse følelsene og tankene, og det kan gi fantasier rundt sex som ikke er bra for oss.  Tankene kommer og det kan vi ikke alltid styre, men vi kan styre om vi skal fortsette å tenke på det eller om vi skal flytte tankene over på noe annet. Vi har gitt noen enkle konkrete råd om hvordan du kan gjøre det i svaret på dette spørsmålet: Vil stoppe å tenke urene tanker

Så når Jesus sier at en ikke skal se på en kvinne for å begjære henne, er det for at vi skal reservere seksualiteten vår for den vi skal gifte oss med. For selv om det Gud skapte sex og alle disse følelsene som følger med som en god og fin gave til oss, er Bibelen tydelig på at denne gaven bare hører hjemme i ekteskapet mellom mann og kvinne.

Les også: Kampen om renhet/ Har lyst å se nakne damer.