Hva er en venn?

Kjære deg.

Det finnes mange typer vennskap, ulike typer vennearenaer og ulik nærhet i vennskapsforholdene våre. Vi har skolevenner, klassevenner, klubbvenner og treningsvenner osv. Noen venner er skikkelig nære, andre er gode, men ikke så nære, andre har vi det kjekt med av og til f.eks på kor, trening eller klubb uten at en har kontakt ellers. Det er også vanlig at vennskap kommer og går, spesielt i overgangen barn, ungdom, voksen, mens andre vennskap kan vare livet ut.

Ungdommer ønsker at venner skal være snill og grei, til å stole på, støtter meg, holder på hemmeligheter, deler interesser, kan være seg selv sammen med, god å prate med. Gode venner er mennesker vi kan stole på. En bestevenn er en som kjenner våre sterke og svake sider, en som bryr seg uansett. Vi trenger noen som vi kjenner oss trygge på. En venn er et menneske som møter oss med overbærenhet og godhet. Godhet vet vi noe om. Overbærenhet er å ikke stikke av når de svake sider hos oss blir mer synlige enn vi har tenkt.

Vi kan ikke være bestevenn med alle. Bestevenner blir til over tid. Noen blir en bestevenn nesten med en gang.

Hvordan finner vi ut at en venn er en venn? Jesus sier noe om dette i det som kalles den gyldne regel: “Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal dere gjøre mot dem.” (Matt 7,12)

Kanskje du savner en venn? Venner dukker ikke opp av seg selv. En måte å finne ut om noen er en venn er å være en venn selv. Litt hjelp er å tenke slik om en du ønsker kan bli din venn: “Gir jeg av mitt gode humør og oppmuntrer jeg?” En venn har ikke behov for å hevde seg på bekostning av en annen. En venn snakker positivt om deg og andre. En venn misunner deg ikke, men unner deg det beste, gjør at du føler deg verdifull og respektert. En venn sier ifra på en ordentlig og respektfull måte hvis noe er galt, gjør at du føler deg trygg, kan slappe av og være deg selv. Venner respekterer valgene dine. De setter deg fri og kontrollerer deg ikke.

Ikke alle har en slik skikkelig bestevenn som beskrevet her, men har likevel mange venner som er snill og grei. Venner er ikke fullkommen og kan også svikte og såre oss. Vi kan ikke ha større krav til en venn enn vi har til oss selv. Venner trenger å be om tilgivelse og tilgi hverandre når de har såret og skuffet hverandre.

Er jeg en god venn, da vil jeg være opptatt av hvordan andre har det. Vær en venn for en annen. Da vinner du en venn for livet!