Hva er løsningen på trang forhud?

Hei. Jeg er gutt snart 19 år og har trang forhud ennå. Hva er løsningen?  Vil det ordne seg under første samleie eller må jeg til lege? Takk for svar

Hei gutt på snart 19

Det er ganske vanlig at forhuden er for trang til å trekke tilbake over penishodet. Dette er spesielt vanlig i begynnelsen av puberteten, og mange vokser det av seg etter hvert. Men hos noen er forhuden fortsatt for trang etter at puberteten er over. Dette er ikke farlig, men kan i en del tilfeller føre til smerter i forbindelse med samleie.

For trang forhud kan som regel behandles med en kortisonsalve som man kan få på resept hos fastlegen. Legen vil vanligvis gjøre en enkel undersøkelse før han skriver ut resept på en slik salve og det er viktig å følge legens anvisninger. Man skal for eksempel bare smøre salven på selve forhuden og unngå å smøre salve på den tynne huden på penishodet.

I noen tilfeller der behandling med kortisonsalve ikke er nok kan legen henvise til en kirurgisk poliklinikk. Kirurgen kan da gjøre et lite inngrep i lokalbedøvelse som gjør at forhuden blir romsligere.

Lykke til!

Vennlig hilsen guttogjente.no