Hva er puberteten?

Hei

Puberteten er den tiden når kroppen går fra å være barn til å bli voksen. Gutter og jenter kommer i puberteten til litt ulik tid, og det varierer også fra jente til jente og fra gutt til gutt når puberteten begynner og hvor lenge den varer.
Grunnen til at man kommer i puberteten er at kroppen skal bli kjønnsmoden, det vil si at kroppen gjør seg i stand til å kunne lage barn.

Det er mye som skjer både i kroppen og i følelseslivet i puberten.
Her kan du lese mer om hva som skjer når gutter kommer i puberten,
og her kan du lese om hva som skjer når jenter kommer i puberteten.

Vennlig hilsen GuttogJente