Hva med onani for jenter?

Begge artiklene jeg har lest om onani på denne siden, er skrevet av - nå gifte - menn. Men hva med onani for kvinner/jenter? Vår seksualitet er jo som kjent noe mer "skjult" enn det deres er, og må muligens i større grad "lokkes" frem/øves opp. Og selv om begge de mennene som har skrevet her, anbefaler gutter å la være å onanere, er det neppe til å stikke under en stol at de fleste (også kristne) gutter onanerer betydelig mer enn en gjennomsnittlig (kristen) jente. Hvilke konsekvenser får dette når disse to gifter seg? Og hva med seksuelle problemer som kan oppstå som en konsekvens av et slapt, utrent underliv (særlig om kvinnen er over 30 når hun gifter seg)? Skal dere bare snakke vagt om det uproblematiske, "fine" her inne, eller kan dere skrive ærlig og konkret om anatomi og teknikk også?

Hei og takk for spørsmålet ditt

Selv om vi har to artikler om onani skrevet av menn, gjelder det prinsipielle om onani både for jenter og gutter selv om det ikke kommer tydelig fram i de to artiklene. Artikkelen Er det greit å onanere, er generell og gjelder både gutter og jenter. Dersom du søker på onani under spørsmål og svar vil du også finne spørsmål både fra gutter og jenter.

Det er riktig som du sier at jentekroppen har en annen design enn guttekroppen og den kroppslige tilfredsstillelsen hos jenter ligger mer skjult tilgjengeligt enn hos gutter. En jente må utforske litt mer og kanskje også vite litt mer om kroppens funksjon for å finne fram til hvordan hun skal nyte seksuallivet og kunne oppnå orgasme. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at man både leser for å få kunnskap og utforsker kroppen sin fysisk. Vi har også derfor lagt ut artikler om hvordan kroppen fungerer og hva som skjer i kroppen når man har sex, se for eksempel Hva skjer i kroppen til en kvinne når hun har sex?

Men det er ikke en nødvendighet å trene opp underlivet sitt/onanere regelmessig for å få et vellykket seksualliv, selv om dette ikke starter før man er godt voksen. Når man gifter seg og skal starte seksuallivet, skal dette være en hyggelig reise der man sammen utforsker hverandres kropper, leter seg fram og erfarer større og større nytelse etter hvert som man tilpasser seg hverandres ønsker og behov. Det er ikke gitt at felles samleie blir bedre om han eller hun er ekspert på å gi seg selv orgasme gjennom onani. I Salomos Høysang beskrives seksualiteten i bilder som en hage som en går inn i og utforsker sammen.

Når det gjelder om vi skal skrive ærlig og konkret om anatomi og teknikk så er det mye å lære i artikkelen vi har henvist til, men i utgangspunktet er Guttogjente.no først og fremst en er en nettside som gir veiledning i spørsmål om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn. Vi vil gi veiledning om etikk og det å ta riktige valg, men vi gir ikke konkrete råd om teknikk og hvordan man stimulerer seg selv eller andre seksuelt.