Hva vil det si å tenke på noen med begjær?

Hei :) har tenkt litt på matt 5,28, og dette å ha begjær. Leste en artikkel om dette på itro, lc der stod det at det var forskjell på begjær og seksuell tiltrekning, men selv om det var forklart der, så "skjønner jeg ikke helt greia" så jeg lurte på om dere også kunne forklarte deg til meg. Hva vil det si å tenke på noen med begjær? Om en er forelsket i noen, tenker enn jo på den personen," men er det noe som ikke er greit å tenke"?

Hei og takk for spørsmålet.

Det kan mange ganger være vanskelig å skille de ulike følelsene fra hverandre fordi de henger sammen og kan ligne på hverandre. Det er for eksempel lett å forveksle forelskelse med kjærlighet, forelskelse med seksuell tiltrekning og seksuell tiltrekning med begjær, fordi alle disse følelsene påvirker hele kroppen og følelsesregisteret vårt og er ganske altoppslukende.

Begjær er en sterk lengsel som styres av en indre drift. Man kan begjære mange ting, som makt, penger og materielle ting. Å begjære et annet menneske betyr i praksis at man fantaserer og dagdrømmer om å gjøre seksuelle handlinger med denne personen. Begjær handler ikke om kjærlighet, da begjær er noe egoistisk, noe man selv har lyst på for sin egen del.

Les: Hva er egentlig begjær

Seksuell tiltrekning handler mer om hvem vi er som menneske, som mann og kvinne. Det er følelse av velvære, spenning, kribling og seksuelle følelser i kroppen, romantiske følelser, ønske om å være sammen, være nær osv. Det er vanlig å kjenne på ulike følelser i møte med ulike mennesker, fordi vi er forskjellig og fordi følelser av tiltrekning ofte kommer som et resultat av de erfaringene man har gjort seg i møte med andre. I de fleste møter mellom menn og kvinner finnes det en viss grad av tiltrekning. Vi vet ikke alltid hva som gjøre at vi blir tiltrukket av noen, det kan være lukter, syn, hørsel eller assosiasjoner.

Seksuell tiltrekning kan bli til kåthet, det at man er seksuelt opphisset og kroppen har lyst på sex. Det er et samspill mellom tanker, følelser og hormoner som skaper dette. Kåtheten kan være rettet mot en person eller bare være tilstede i kroppen. Det er ikke synd å kjenne på forelskelse, seksuell tiltrekning eller kåthet

Les: Er begjær like stor synd som sex

Kjærlighet eller forelskelse har i utgangspunktet ikke noe med seksuell tiltrekning å gjøre. Man kan være seksuelt tiltrukket av en person, og kjenne på både kåthet og begjær – uten å være forelsket. Seksuell tiltrekning og begjær er av fysisk, biologisk karakter, mens forelskelsen er følelsesmessig.

Den seksuelle tiltrekningen man har til en person kan jo selvfølgelig lede til begjær.

Dersom man dveler ved og dyrker tanken på å ha sex med noen, er den naturlige seksuelle tiltrekningen blitt til begjær som det står om i Matt 5:28. Begjær er å tenke på, fantasere og drømme om å ha sex med en person. Det å ha sex med noen i tankene er en mer bevisst handling enn det å føle på en seksuell tiltrekning.

Dersom en er forelsket i en person, vil en selvfølgelig tenke veldig mye på den personen, lengte etter å være i nærheten av og være nær den personen. Man vil lett falle inn i dagdrømmer og se for seg å være sammen med den personen. Det er helt naturlig. Hvor grensen går for hva som er greit å tenke, vil vel være de samme grensene som for hva som er greit å utføre i virkeligheten. Jesus sier jo i Matt 5:28 at den som ser på en kvinne med begjær gjør hor i hjertet. Så dersom du tillater tankene å fantasere om å gjøre seksuelle handlinger, vil det være i den kategorien.

Les: Hvor skal jeg og kjæresten min sette grenser

Les også:

Å se på noen med begjær
Kåt av tanker
Lei av seksualitet
Bekymringer