Hvordan får jeg kjæreste?

Hei!

Du sier ikke noe om hvor gammel du er og årsaken til at du gjerne vil ha en kjæreste. Det finnes flere grunner til å ønske seg kjæreste. Den som tenker å bli kjæreste med noen bør også tenke så langt som til et ekteskap og et varig forhold. Dersom du ikke tror at du kan gifte deg med vedkommende, bør du heller ikke bli sammen med ham eller henne. Det ville jo på en måte være det samme som at du allerede før dere har blitt sammen, planlegger at du en eller annen gang vil gjøre det slutt. Og et brudd vil ofte gjøre vondt.

Les: Hvordan få seg gode jentevenner

Når man er ung, er det viktig å ha gode og varige vennskap med både gutter og jenter. Å dyrke gode vennskap er en fin måte å utvikle seg som en moden og trygg person. Det legger et godt grunnlag for et fremtidig forhold, for både gutter og jenter liker å være med de som er trygge på seg selv og som ikke trenger en kjæreste for å ha det bra.

Les også: Hvordan finne den rette eller hør podcasten med samme tema.

Det er viktig å tenke nøye gjennom valget sitt også når det gjelder kjæreste. Det gjelder å ikke velge bare med lysten, men også med fornuften. Først må du finne en du synes er en bra person, som du både liker, respekterer og trives godt sammen med. Det beste rådet vi kan gi deg er derfor aller først å bli gode venner, bli godt kjent med hverandre og lære å respektere hverandre skikkelig før du tar skrittet ut og blir kjærester. Mange har funnet ut at felles tro og felles interesser betyr mye for et varig forhold. Dersom en finner ut mest mulig om hverandre og om en egentlig passer sammen før en blir kjærester, vil en kunne spare seg for å innlede forhold som blir slutt og sparer seg derfor for sår og avvisning og for vennskapsrelasjoner som er blitt vanskelige.

Du finner mer stoff om det du lurer på ved å lese andre svar vi har gitt: Hvordan få venner/ Å sjekke jenter/ Sjekketriks/Hvordan vet man om en gutt liker deg/ For unge til å være kjærester/ Hvordan vet to kjærester at de passer sammen/ Forelsket i den rette