Hvordan fortelle om homofile følelser

Hei! Jeg er homofil og er kristen, som du vet så har de kristne noe i mot de som er homofile. Så jeg tør verken og si noe til mamma eller pappa. Jeg er veldig redd for å si det, så jeg trenger noen gode tips/råd om hvordan jeg kan si det. Håper på svar :)

Hei.

Det er ikke lett å føle på noe en ikke tør å fortelle til dem som står nærmest og som en stoler mest på. Likevel hjelper det ofte å få fortelle det til noen og snakke med noen om det. Når en går med det inni seg, kan det mange ganger vokse seg stort og uhåndterlig. Det er derfor lurt at du snakker med mamma og pappa om det, og så vil du forhåpentligvis oppleve at det blir lettere når de vet hva du tenker på og hvordan du har det. Dersom du synes det er vanskelig å si det, kan du prøve å skrive det ned på forhånd slik at du er forberedt og får sagt det slik du vil. Be så om å få snakke med dem slik at dere får satt av ordentlig tid til å prate og ikke risikerer forstyrrelser av andre midt i samtalen. Så bare fortell akkurat det du tenker på, tanker, følelser, bekymringer. Så kan dere sammen finne en vei videre.

Du sier ikke noe om hvor gammel du er, men i tenårene kan de seksuelle følelsene fremdeles utvikle seg i ulike retninger. En er ikke nødvendigvis fastlåst til en legning for hele livet. Følelser og tiltrekninger kan forandre seg. Det vil derfor være godt for deg å få snakket med noen du stoler på og som kan vite om disse følelsene sammen med deg, slik at du kan slutte å bekymre deg og stresse med disse tankene alene.

Kristne bør absolutt ikke være imot homofile mennesker. Kristne bør ha Kristi sinnelag og elske alle sine medmennesker slik Gud elsker dem.

Lykke til.

Vi vil anbefale deg å høre på podcastene med Sam Allberry som selv har homofile følelser: Identity in Christ

Du kan også lese: Gutt 16 år med homofile følelser