Snakke om grenser - kleint?

Hei. Nettopp fått min første kjæreste. Hvordan snakke om grenser uten at det blir altfor kleint?

Hei.

Takk for spørsmålet og gratulerer med kjæreste.

Det er en spennende tid dere går i møte. Så flott at du har tenkt på dette med grenser. Å snakke om grenser er ikke kleint, om man forklarer hvorfor man ønsker å snakke om det. Da blir samtalen et vitnesbyrd om ansvarlighet, modenhet, og om respekt for den andre. For det er jo det man ønsker med en slik samtale, nemlig å sammen bli enig om noen grenser som gjør at man ikke gjør ting som man ikke ønsker, og er bra for forholdet.

En slik grense kan være at man ikke berører hverandre på de stedene som en bikini eller en badeshorts dekker. En annen grense kan være at man ikke overnatter på samme rom før man er gift. Eller man kan bli enig om å sette en grense på hvor lenge man skal være oppe på kvelden sammen, før man går hver til sitt.

Slike grenser er med på å danne et solid og trygt grunnlag for et eventuelt langt ekteskap. Og om man etter en stund som kjærester, skulle finne ut at det ikke var grunnlag for et ekteskap, så er det lettere å gå hver til sitt.

Vi anbefaler deg også å lese disse:
Hvor går grensen?
Sett dine egne grenser.
10 gode grunner for å vente med sex.

Lykke til med forholdet.