Hvordan vet man at man er forelsket?

hvordan vet man at man er forelska?

Hei.

Forelskelse er noe de aller fleste opplever i livet sitt. Alle reagerer forskjellig på forelskelse, så det finnes ingen oppskrift. Forelskelse er en følelse av stor beundring, tiltrekning eller begjær mot en person. Det kan krible i kroppen og det skjer ting i hodet. Man dagdrømmer gjerne og tenker konstant på den man er forelsket i og det kan være umulig å konsentrere seg om noen annet. Man kan føle en intens lykke når man tenker på den personen eller man kan føle at man svever, og det bobler innvendig når personen man er forelsket i er i nærheten. Man føler seg rett og slett ruset. Noen opplever å bli svett, få hjertebank, skjelve, stamme, rødme, bli gele i knærne, bli klønete, ikke finne på noe å si, eller bli glad og fornøyd og få masse energi.  Man kan også oppleve å miste matlysten og nattesøvnen.

Se også:  Kvalm av forelskelse

Det er hormonene i kroppen som utløser en slags rus i kroppen, og disse følelsene er spesielt sterke i puberteten. Forelskelsesrusen er en forbigående følelse og er noe helt annet enn kjærlighet som handler om selvoppofrelse, omsorg, medfølelse og trofasthet.

Derfor er det ikke lurt å legge for stor vekt på forelskelsesfølelsen. Bruk heller tiden på å få deg gode venner. Venner kan noe man ha livet ut, og som man ikke kan få for mange av.  Forelskelsen kommer tidsnok, så ikke stress med det.

Les også: Forelsket i den rette / Forelsket i en fyr, hva skal jeg gjøre?

Lykke til videre i livet.