Hvorfor er det galt å elske noen av samme kjønn?

Hei.
Jeg er 17 år og bifil Jeg er i et homofilt forhold og jeg er lykkeligere enn jeg noensinne har vært. Jeg vet at jeg har gjort det som er best for meg, og jeg vet at alle mine venner og hele min familie er glad på mine vegne.

Hvorfor er ikke “Gud “også glad på mine vegne? Jeg har vært kristen hele livet, og gått i kirken hver søndag. Jeg begynner imidlertid å miste respekten for denne “Gud” når han tydeligvis ikke tillater meg å elske den jeg elsker. Jeg er homofil i praksis og jeg skjønner ikke hva som er galt med meg. Hvis Gud er så snill, hvorfor respekterer han ikke at jeg er i stand til å elske mennesker av begge kjønn? Man blir forelsket i NOEN, ikke tissen til noen. Burde det ikke være en god egenskap å kunne forelske seg i noen uavhengig av hva de har mellom beina? Jeg har alltid følt meg akseptert av Gud, også etter at jeg kom ut av skapet. Det var først når presten begynte å fortelle meg at det jeg gjorde var galt, at ting har begynt å skurre i livet mitt. Jeg er lykkelig, jeg er meg selv, og jeg kommer til å fortsette å leve på denne måten. Hvorfor er det galt å elske noen av samme kjønn? Hvorfor mener gud at “mann og kvinne” er ment til å være sammen, når et menneske er så utrolig mye mer enn en “mann” eller en “kvinne” uansett?

Hei

Takk for spørsmålet!

Du skriver at du er bifil, så vi regner med at du har kjent deg seksuelt tiltrukket av eller kanskje også har vært forelsket i både gutter og jenter. Nå er du altså i et kjærlighetsforhold til en person av samme kjønn som deg selv og du sier at du er lykkelig i dette forholdet.

Alle mennesker ønsker å være lykkelige, og vi forstår veldig godt at du også ønsker å være sammen med den du er forelsket i. De fleste av oss har opplevd kjærlighetssorg og vet hvor vondt det kan være å ikke få være sammen med den man er forelsket i. Når man er forelsket i noen, virker det nesten umulig å tenke seg en lykkelig tilværelse uten akkurat denne personen.

Gud vil også at du skal ha et meningsfylt og godt liv. Han har skapt deg og vil det aller beste for deg. Likevel kan det noen ganger være slik at han ser at vi blir lykkeligere på lang sikt om vi gjør noe annet enn det vi selv har lyst til akkurat nå. For eksempel kan det hende at vi blir forelsket i en person som vi egentlig ikke passer så godt sammen med. Gud er en god far som vil at vi skal ha et godt og langt liv, og han vil gjerne spare oss for ting som kan skade oss eller ikke er bra for oss i det lange løp.

Vi i GuttogJente.no tror at det som står i Bibelen er Guds ord til oss. Vi tror at det som han har sagt til oss er det beste for oss, også i tilfeller der det er vanskelig å akseptere det han har sagt. Dette med kjærlighetsforhold og ekteskap er så viktig for oss og skaper så sterke følelser, at det blir ekstra vanskelig hvis vi opplever at Gud sier noe som går på tross av hva vi selv har lyst til å gjøre. Likevel tror vi at alt det Gud sier til oss er det beste for oss. I det lange løp vil det alltid lønne seg å følge det han sier.

Det handler ikke om at vi ikke får lov til å elske både menn og kvinner, Gud har sagt at vi skal elske alle mennesker. Men i følge Bibelen er ekteskapet en ordning som Gud har laget for å beskytte oss. Gud skapte mannen og kvinnen som et bilde av ham selv (1 Mosebok 1.27) og både mannen og kvinnen var nødvendige for å gi et riktig bilde av Gud. Gud er verken mann eller kvinne, han har alle gode egenskaper som både menn og kvinner har. Men i ekteskapet vil Gud vise hvem han er, og det seksuelle samlivet mellom ektefellene er noe godt som Gud har gitt. Samtidig er sex noe veldig sterkt som kan skade oss hvis vi har sex med noen andre enn den vi er gift med (Orspråkene 6.32). Derfor sier Bibelen at sex bare hører hjemme mellom en mann og en kvinne som er gift med hverandre.

Dette kan være vanskelig å akseptere når man ikke er gift og man er veldig forelsket. Det er selvfølgelig ekstra utfordrende hvis den man er forelsket i er av samme kjønn som en selv, siden Bibelen er så tydelig på at man heller ikke kan gifte seg med noen av samme kjønn hvis man vil leve etter det Bibelen underviser. Likevel tror vi at det som er vanskelig å akseptere akkurat nå er det beste på lang sikt. Vi tror at det er bedre å leve alene, enn å gå inn i et homoseksuelt forhold. Ekteskapet mellom mann og kvinne er en ramme for sex som er velsignet av Gud, ingen andre samlivsformer kan sammenliknes med dette. Når Bibelen kaller sex utenfor ekteskapet for synd, så er dette fordi Gud vil beskytte oss mot alt som kan skade oss.

Vi forstår at dette ikke er enkelt, men vi tror det beste er å velge å leve etter det Gud har sagt også når det virker veldig vanskelig. Dette er spesielt utfordrende hvis man opplever seg selv som homofil, siden det da er vanskelig å tenke seg at disse følelsene vil kunne forandre seg. Vi kjenner mennesker der disse følelsene har forandret seg fra homofile til heterofile følelser, men vi kjenner også mennesker som ikke har opplevd noen slik forandring. I ditt tilfelle vil det vanskeligste være å velge å ikke være i et forhold til den du nå er forelsket i men å vente med å gå inn i et nytt forhold til du eventuelt blir forelsket i en av motsatt kjønn.

Vi vil ikke pålegge noen å velge verken det ene eller det andre. Men vi vil gjerne gi råd om hva vi tror er det aller beste. Så må du selv velge hva du vil gjøre med livet ditt og stå for det du har valgt. Husk at Gud elsker deg også når det han sier i første omgang kan være vanskelig å akseptere. Selv om du synes det er vanskelig å forstå, så vil han at du på lang sikt skal få et best mulig liv.

Lykke til videre!

Med vennlig hilsen GuttogJente