Hvorfor mener eldre at dansing er galt?

Hvorfor mener gamle radikale kristne at dansing er galt. Bestemor sier at jeg ikke kommer til himmelen fordi jeg går på moderne ballet. Når jeg spurte henne hva som var galt med dansing svarte hun ikke. Hvorfor skal man liksom ikke komme til himmelen fordi man danser?

Hei ja!

Dessverre har dansing for enkelte eldre noe negativt hengende ved seg. ”I gamle dager” var dans forbundet med festing, alkohol og også tilfeldig sex. Skillet mellom de som var kristne og de som festet og danset var nok større enn i dag. Vi kan jo ikke vite sikkert, men antar kanskje at din bestemor har vokst opp med dette og knytter dans til fyll og utenomekteskapelig sex, noe som Bibelen omtaler som synd. Dans i seg selv er ikke synd. Snarere tvert imot, det er noe vi kan ære Gud med. I 2. Samuelsbok 6:14 leser vi om kong David at han ”danset av all sin kraft for Herrens ansikt”. Andre steder finner vi lignende beretninger om dans.

Når det gjelder hva som fører en til himmelen og ikke, handler det utelukkende om hva vi tror om Jesus. Jesus døde og sto opp igjen for all vår synd og skyld. Det som gir oss retten til himmelen og evig liv er om vi tror at han døde og sto opp igjen. Les gjerne Johannes 3:16 og Romerne 10:9.

Du kan med stor frimodighet gå på moderne ballett, du kan til og med tilbe Gud ved å bruke kroppen han har gitt deg og danse til hans ære! Og du kan være sikker på at evigheten din er i himmelen om du tror på Jesus som din Herre og Frelser og velger å følge han.

Les gjerne også:
Hva vil det si å være frelst?
Er jeg kristen hvis jeg banner
Danse intimt?