Kan jeg stole på han?

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år. Er forelska i en fantastisk gutt som er et par år eldre enn meg. Han er utadvendt, kjekk, sporty og god.

Men han har veldig mange yngre jentevenner. Hvordan kan jeg vite at jeg kan stole helt på han?

Hei jente 20 år.

En av de viktigste ingrediensene for å bygge gode relasjoner er tillit. Tillit får vi gjennom kjennskap. Det tar tid å bygge kjennskap og tillit. Beundring og forelskelse kommer fort og kan gå fort, men tillit er noe som bygges opp over lang tid. Ved å se en person i ulike situasjoner og sammen med andre mennesker, får en se hvordan han oppfører seg og reagerer, hvordan han tåler uenighet, motgang og kriser osv. Over tid vil en da utvikle et kjennskap til personens egenskaper og se hvilke personlighet, holdninger og verdier han har.

Du kan få viktig informasjon og et godt inntrykk av hvordan denne gutten er ved å observere han sammen med andre. Hvordan oppfører han seg sammen med disse yngre jentene, behandler han dem med respekt og i forhold til aldersforskjellen, eller flørter han og gir dem forventninger. Du skal ta på alvor det du ser og hører, og det du undres over.

Forelskelse er ikke noe mål for hvem som passer sammen med deg, eller hvem som er til å stole på. Når du skal vurdere om noen er aktuell for deg som kjæreste, så trenger du å se hvordan denne personen egentlig er i samvær med andre og sammen med deg, og du trenger å være åpen og ærlig om hvem du er og hva du står for, slik at du ser om han liker deg for den du er, med dine holdninger og verdier.

Les også: Jakten på den rette/ Hvordan finne den rette/ Hva bør man se etter i en kjæreste / Forelsket i den rette