Kan man skille seg som kristen?

Kan man skille seg når man er kristen? Om det ikke funker i det hele tatt? Om begge partene bare krangler hele tiden osv. Foreldrene mine giftet seg i ung alder, og er 10 år i fra hverandre i alder.

Hei!

Det høres ut som om du ikke har det så greit hjemme med foreldre som krangler hele tiden. Når det er dårlig stemning hele tiden er det ikke noe kjekt å være der og man kan tenke at det hadde vært bedre om de hadde flyttet fra hverandre. Det er ikke lett for barn å forstå hva som foregår mellom de voksne, men det er alltid de voksne sitt ansvar at stemningen hjemme er så god at barna har det bra. Derfor skulle de fått vite litt om hvordan du opplever denne kranglingen slik at de kan ta ansvar for å finne en bedre måte å løse uenighetene sine på. Dersom du synes det er vanskelig å få dem i tale, kan du gå til helsesykepleier på skolen din som kan hjelpe deg med å formulere et brev som du kan gi til dem, eller kanskje hun kan få til en samtale mellom dere dersom du har lyst. Det er viktig at du som barn i familien har det bra og at du blir hørt.

Når det gjelder spørsmålet ditt om kristne kan skille seg, så er det slik at da Gud skapte menneskene som mann og kvinne hadde han tenkt at ekteskapet skulle vare hele livet. Skilsmisse var aldri en del av Guds plan. Han vet hvor vondt det er når familier oppløses og to mennesker som tidligere elsket hverandre ikke lenger klarer å leve sammen. Han vet også hvor vanskelig det er for barna når foreldrene krangler hele tiden, og han vet hvordan barna føler det når foreldrene flytter fra hverandre.

Fariseerne spurte en gang Jesus om det var lov å skille seg (Markus 10.2). Jesus sa da at Moseloven ga en mulighet for å skille seg fordi menneskene hadde så harde hjerter. Samtidig sa Jesus at det ikke var slik fra begynnelsen, altså da Gud skapte menneskene. Det samme gjelder i dag. Det er mulig å skille seg selv om man er en kristen, men dette er sjelden en god løsning. Problemene som fører til skilsmisse skyldes først og fremst at vi har harde hjerter, det vil si at vi ikke vil innrømme våre egne feil og be hverandre om tilgivelse. I de fleste tilfeller kan skilsmisse unngås hvis vi vil ydmyke oss for hverandre og søke hjelp.

Bibelen sier at et ekteskap er mye mer enn en vanlig avtale, den kaller ekteskapet for en pakt (Malaki 2.14). En pakt er en overgivelse som skal vare hele livet. Når vi først har giftet oss skal vi ikke ”ha bakdøren på gløtt” og tenke at vi kanskje skulle skille oss og bli sammen med noen andre. Begge parter skal gjøre alt vi kan for at den andre skal ha det så bra som mulig. Når vi forstår at ekteskapet er en pakt er det lettere å gjøre alt som står i vår makt for å få ekteskapet til å blir så bra som mulig.

Men selv om vi forstår at ekteskapet er en pakt og er ment å vare hele livet, er det ikke alltid lett å få det til å fungere. Vi mennesker har lett for å tenke mer på oss selv enn på andre. Vi kan lett begynne å krangle og vi har lett for å prioritere oss selv på bekostning av andre. Vi må innrømme at vi trenger hjelp. Vi må be hverandre om tilgivelse, kanskje må vi også søke hjelp hos noen vi stoler på som vi kan snakke med. Det kan være en pastor eller prest, familievernkontoret eller noen andre som er vant til å snakke med ektepar. Når vi er villige til å innrømme våre feil og søker hjelp er det ofte mulig å komme til bunns i hvorfor vi krangler. Det går an å få hjelp til å begynne på nytt.

Men dette er valg som de voksne selv må ta. Det er ikke lett å være barn når foreldrene krangler hele tiden. Innerst inne ønsker nok de aller fleste foreldre å gjøre alt de kan for å få ekteskapet og familien til å fungere, de vet bare ikke helt hvordan de skal få det til.

Så det du kan gjøre er å prøve å fortelle foreldrene dine at du blir lei deg når de krangler. Du kan også be Gud om å vise dem at de trenger å gjøre opp med hverandre og søke hjelp hos noen som kan hjelpe dem.

Lykke til!

Vennlig hilsen guttogjente.no