Kåt av tanker 14 år

hei :) eg er ei jente på 14 år :) og av og til ligger eg og ser for meg at eg har sex med ein gut. Når eg gjer det får eg ein god følelse og eg blir kåt. Men den varer berre i 5 sekunder og så blir eg berre lei meg. For eg veit at det er noko som gud ikkje vil. Eg veit at han kan tilgi meg for syndene mine. Men når eg gjere det og veit det er galt. Har høyrt at det er forskjell på å falla i synd og det å leve i synd. Har dåke noken tips om korleis eg kan slutte. takk !

Hei kjære jente 14 år

Ungdomstiden er en tid full av følelser og tanker. Kroppen våkner til live for alle slags gode, spennende følelser, kåthet og begjær. Du skal ikke kjenne på skam og skyld for at du kjenner på disse følelsene. Det er ikke synd å kjenne på gode følelser og kåthet.

Tankene våre flyr ofte fort avsted og vi har ikke alltid kontroll på hvor de drar. Likevel er det godt for oss å øve på å kontrollere tankene våre. Vi kan ikke hindre tanker i å fly over hodet vårt, men vi kan hindre dem i å få lande og bli boende inni hodet vårt. Det er stor forskjell på tankene som farer forbi noen sekunder og dem vi inviterer inn og bruker tid på.

Bibelen sier at sex er noe som hører til i ekteskapet, og at dersom en tenker på sex med en annen enn ektefellen, så er det synd. Heldigvis vet Jesus at vi ikke alltid greier å la være, så han tar alltid imot oss og tilgir oss, for alle tanker og alle synder, helt uten forbehold, uten å telle og uten å bli lei av oss.

Men det lurt å ta kontroll over tankene. Og skal en slutte å tenke på noe, må en begynne å tenke på noe annet. Bytte ut tanken rett og slett. Ha klar en god, koselig tanke som du kan hente inn isteden for den tanken som gir deg dårlig samvittighet. Se for deg at du bruker fjernkontrollen og bytter kanal, bytter “film” inni hodet ditt.

Tenk også over om det er noe du ser, hører og er opptatt av som kan føre til at du fantaserer om sex. Dersom du skal få kontroll over tankene dine må du også tenke gjennom hva som gir deg disse tankene. Alt vi ser, hører, leser og fyller oss med lagrer seg i underbevisstheten vår og vil gradvis være med å forme oss, tanker, meninger, holdninger og verdier. Vi merker sjelden direkte hva som påvirker oss siden det skjer gradvis og over tid. Det er derfor lurt om du tenker over hva som er bra for deg å se på.

Gud anbefaler oss å “bevare hjertet fremfor alt vi bevarer for livet utgår fra det” (Ordspr 4,23) og vi blir hele tiden oppfordret til å fylle oss med Guds Ord, lese det, grunne på det og være opptatt av det, for da vil det påvirke oss.

Så fyll deg derfor med det som godt er og vær aktiv og engasjert sammen med venner, så vil også tankene dine bli mer opptatt av andre ting.

Lykke til.