Kjæresten er alt for snill

Kjæresten min er alt for snill! Alt eg sei te ho svare ho med ein positiv kommentar eller noko! Blir sprø! Eg veit liksom ikkje nokon måte eg kan seie det te ho. Før eg blei saman med ho visste eg ikkje at ho var sånn. Vi er veldig like men også veldig forskjellege. Ho minnar meg rett og slett om mor mi, og eg har litt problemar med det. Bør eg slå opp med ho? Eg elskar ho og eg ska møte ho i sommer og gledar meg. Bør eg slå opp eller gje ho ein sjanse til! Vær så snill og ikkje svar med noko sånt som; Det må du finne ut av selv, eller; hva er best?. Då gjer du meg berre fleire spørsmål. Please! Vi er 16 år gamle

Heisann!

Hvis du elsker kjæresten din er det vel ikke nødvendig å gjøre det slutt fordi om hun irriterer deg med kommentarene sine. Snakk med henne om det du synes er irriterende, fortell henne at du reagerer som du gjør fordi du har irritert deg over moren din som gjør akkurat det samme. Det er det lurt å ta det opp med henne på en respektfullt måte. Et godt tips til denne samtalen er at du begynner med noe positivt, noe du liker ved henne og forholdet dere har. Da blir det ikke så truende når du forteller om irritasjonen du har.

Begynn setningene dine med det vi kaller "Jeg-utsagn". Dvs at du tar utgangspunkt i deg selv og dine egne følelser ved å si noe sånt som feks: "JEG reagerer ofte med irritasjon når du kommenterer alt jeg sier med noe positivt”. Forsøk å unngå å angripe henne ved å si : "DU irriterer meg fordi du er så positiv". På denne måten unngår du at hun går i forsvar, og det er mer sannsynlig at hun vil høre på deg. I en slik vanskelig samtale, er det viktig at dere begge lar den andre snakke ferdig uten å bryte inn og prøver å lytter for å forstå hverandres følelser.

Kanskje finner dere ut i samtalen at dere begge må foreta justeringer for å komme hverandre i møte? Et forhold består av mange kompromisser- og det er en kunst å lære seg å tilpasse seg hverandre, og leve godt med forskjeller. Dette må vi ofte øve oss på gjennom hele livet! Vi ønsker dere lykke til!:)

Les også:
Uro etter å ha slått opp
Skal, skal ikke? Og alle har en mening.
På jakt etter den rette
Hvordan finne den rette
Forelsket i den rette
Om det å få seg kjæreste
Hvordan vet to kjærester at de passer sammen
60 ting å snakke med kjæresten sin om
Usikker på om hun er den rette

Lykke til!