Kjæresten er ikke kristen.

Eg e en 15 år gammel jente som har en 15 år gammel kjæreste. Han e ikke kristen noe som eg synest e veldig synd og vanskelig. Han spørr meg mye og kristiserer mye av kristendommen (ikke personlig mot meg, han trenger bare noen å snakke med om det) Eg har og fått en liten følelse om eg burde gjøre det slutt med han.. vi har vært sammen ganske lenge. Eg har ingen andre nære kristne venner, har liksom folk som eg møter tre ganger i året på leir eller to ganger på andre møter langt vekke men det e ikke nære venner.. Eg føler meg veldig ensom... eg har ingen eg kan be med, snakke om troen min til og sånt.. dette synest eg e veldig vanskelig, samtidig som eg har blitt mobbet så lenge eg kan huske fordi eg e kristen.. (eneste på min skole, 1-10 klasser) eg synest det e veldig vanskelig.. Ka ska eg gjøre..? Burde eg slå opp med han? Burde eg slutte å være med mine ikke-kristne venner?

Hei kjære jente 15 år.

Det er ikke lett å svare det på om du skal slå opp med kjæresten du har eller være med vennene dine. Men vi kan være med og tenke litt rundt problemstillingene du står midt oppe i.

Du står i en vanskelig situasjon som ung kristen jente uten å ha støtte i venner som tenker og tror det samme som du. Å være alene kristen og bli mobbet for det må være skikkelig tøft og vanskelig for deg. Da er det også ekstra vanskelig når ikke engang kjæresten din, din nærmeste venn, deler det som er viktigst for deg som person, men hele tiden utfordrer og diskuterer med deg. Og da blir det som du sier, både vondt og vanskelig for deg. Og selv om du sier at han ikke kritiserer deg personlig, føles det likevel slik siden troen er en del av deg som person.

Les: Være kjærester uten å dele tro?

Når en skal velge en partner er det viktig å finne en som står sammen med deg og støtter deg og drar i samme retning. Det er vanskelig å være i forhold med noen som ikke deler samme tro og livsinnhold. Når dere ikke deler tro, som vil prege alle dine verdier og holdninger, kan det gi mange utfordringer mellom dere, både i forhold til fysiske grenser, sex, aktiviteter, filmer og alkohol. Forelskelse er en følelse som kan komme selv om vi egentlig ikke passer sammen med personen, så det er viktig at du ikke lar en slik følelse bestemme hvem du skal være kjæreste med. Du trenger å velge på andre vilkår enn det. Dere har nå vært sammen i et og et halvt år. I ungdomstiden forandrer man seg hele tiden og den man er sammen med som tenåring er sjelden den man vil velge seg som voksen. Tro og holdninger vil også gi et tydeligere skille både overfor kjæreste og venner etter hvert som man blir eldre og får andre interesser og fokus mht valg, livsstil, vaner og grenser.

Les: Forelsket i den rette? / Hvordan finne den rette?

Man kan selvfølgelig ha ikke-kristne venner. Men selv om du har venner å være med, så vil du jo likevel føle deg ensom siden ingen av dem deler troen din og kan være med å snakke eller be sammen med deg. Det er vanskelig være ensom og annerledes i den alderen du er nå, så du er både modig og tøff som diskuterer og forsvarer troen din. Det å bare ha ikke-kristne venner kan jo også gi deg utfordringer i forhold til fokus i miljøet du går, både med tanke på for eksempel filmer, alkohol og sex. Når du ikke har en eneste venn å støtte deg til som mener det samme som du, blir du lett stående helt alene og i vennegjengen kan det etter hvert bli vanskelig for deg å stå for det du ønsker. Blant vennene dine vil du vel også merke at noen respekterer deg mer enn andre og det er viktig at du velger venner som ikke drar deg bort fra troen din. Det er lett å helt umerkelig bli påvirket av personene man omgås, så du trenger mye påfyll for å kunne være modig og sterk og stå imot både mobbing, diskusjoner og press.

Siden det ikke er en menighet eller kristent ungdomsfellesskap på stedet der du bor, kan du kanskje holde kontakt på nett med noen av dem du blir kjent med på leir og på møter. Og fortsett å reis så mye som mulig på leir, sommerstevner, Ung Landsmøte (http://www.nlm.no/ul), Tenoase (http://www.tenoase.no/) ol. Og når du skal over i videregående skole, kan du kanskje søke deg over på en kristen internatskole.

For å få åndelig påfyll, frimodighet og styrke, kan du også bruke nettet. Se på http://preik.tv/, http://itro.no/, og laste ned taler fra nett. Skaff deg noen andaktsbøker for ungdom og kristne bøker som kan oppmuntre deg. (Hermon forlag, Luther forlag, Prokla-Media). Og ikke minst, les i Bibelen. Guds Ord er liv for deg, det er kraftig og levende og virker på deg selv om du ikke forstår alt (Ord 4, 20-22).

«Vær modig og sterk!! Frykt ikke, og være ikke redd! For Herren din Gud er med deg i alt du har fore!» Josva 1,9
«For Han har sagt: Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg. Derfor kan vi tillitsfullt si: Herren er min hjelper, jeg skal ikke frykte. Hva kan et menneske gjøre meg.» Hebr 13,5 – 6
«Er Gud for oss, hvem kan da være imot oss?» Les Rom 8, 31-39

Les også: Vanskelig å være kristen / Er det min oppgave å gjøre vennene mine kristne /  Hvordan vet to kjærester at de passer sammen

Lykke til.