Kjønnssykdommer uten seksuell kontakt?

Hei.
Kan en få kjønnsykdommer ved andre måter enn seksuell kontakt. f.eks kjønnsvorter eller herpes via dosete hvor noen med vorter eller åpne herpessår har sittet, eller en hånduk som noen med slikt har brukt?

Hei og takk for spørsmålet!

Kjønnssykdommer smitter ved kontakt mellom hud og slimhinner slik at virus eller bakterier blir overført fra en person til en annen. Det betyr at direkte kontakt mellom kjønnsorganene gir stor sannsynlighet for smitte hvis en av personene har en kjønnssykdom. Men aktiviteter som fingring, analsex og munnsex kan også overføre smitte siden dette innebærer kontakt mellom hud/slimhinner og kjønnsorganene.

Det er svært lite sannsynlig at noen får kjønnsvorter eller herpes uten direkte hudkontakt med kjønnsorganene, det er ikke farlig å sitte på et dosete selv om det har vært brukt av en person med en kjønnssykdom. Det er en viss mulighet for at lus og skabb kan overføres ved å dele håndkle eller vaskeklut med noen som er smittet, men de fleste bakterier og virus som gir kjønnssykdommer kan ikke overleve særlig lenge utenfor kroppen. Derfor er det svært sjelden at andre kjønnssykdommer overføres via håndklær og vaskekluter, selv om dette teoretisk kan skje hvis de nylig har vært brukt og fortsatt er fuktige. Men på generelt grunnlag vil vi ikke anbefale å dele håndklær og vaskekluter som brukes på kjønnsorganene.

Med vennlig hilsen GuttogJente.no