Gå til innhold
☰ Meny

Kommer man til helvete av å ha sex?


Hei, jeg og kjæresten min har hatt sex flere ganger.. Vi pleier å ha sex 1-3 ganger når vi er sammen.. Kommer vi til helvete?



Hei og takk for spørsmålet

Bibelen er tydelig på at Gud skapte sex som noe godt som skulle binde sammen en mann og en kvinne som er gift med hverandre. Og det er riktig at Bibelen sier at det er en synd å ha sex med en person man ikke er gift med. Men det er ikke slik at seksuelle synder er større enn alle andre synder.

 

Når apostelen Paulus skriver til de kristne i Galatia nevner han hor (som betyr sex utenfor ekteskapet) i en rekke sammen med mange andre synder: ”Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike” (Galaterne 5.19-21).

 

Når Gud sier at noe er synd, så er det først og fremst fordi han vil beskytte oss mot alt som kan skade oss selv eller andre mennesker. Det er altså ikke slik at seksuelle synder er verre enn alle andre synder, men Bibelen sier at den som synder seksuelt synder mot sin egen kropp (1. Korinterbrev 7.18). Vi stiller oss i en veldig sårbar situasjon hvis vi har sex med noen vi ikke er gift med.

 

Bibelen sier at alle har syndet (Romerne 3.23) og alle trenger Guds tilgivelse. Husk at Gud elsker oss så høyt at han var villig til å ofre sin eneste sønn for at vi skulle bli frelst (Johannes 3.16). Han elsker oss også så høyt at han vil beskytte oss mot alt som kan skade oss. Vårt ansvar er å omvende oss og be om tilgivelse fra alle synder som vi vet om at vi gjør, både seksuelle synder og andre synder.

 

Det fine er at ingen synder er for alvorlige eller store til at Gud både kan og vil tilgi. Gud vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal omvende seg og få hans tilgivelse (2 Peters brev 3.9).

 

Les også: FrelseHva sier Bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet /Guds nåde er større enn alt /Hatt sex, hva nå/ Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

 

 

Vennlig hilsen GuttogJente.no