Konsekvens av å ikke vente med sex?

Hei.

Jeg sliter veldig. Før pleide jeg å ha sex, men så omvendte jeg meg og hadde ikke hatt det på 1,5 år, før jeg plutselig falt skikkelig på det, og hadde det med en igjen. Jeg bestemte meg for å bare reise meg opp igjen, og det gjorde jeg. Og jeg har ikke hatt det etter det igjen (ca 2,5 mnd), men nå sliter jeg skikkelig. Fordi ALT i meg vil ha det med denne her gutten, og jeg lever i en evig kamp med meg selv, hvor jeg vimser skikkelig frem og tilbake, og faktisk så vet jeg ikke om jeg klarer å avstå. Jeg vet hva som er rett, og jeg er klar over godene med å vente til man er gift. Derfor har jeg et litt teit spørsmål, som ikke handler om hvorfor man burde vente, men rett og slett hva konsekvensen er dersom man ikke klarer å vente, og har sex?

Ettersom hva jeg har forstått har visst de fleste kristine sex før de gifter seg, hva er konsekvensen av dette?

Beklager litt rotete spørsmål, men tankene mine er litt rotete akkurat nå.

Hei kjære deg.

Det er mye fokus på sex og mange synes at det er veldig utfordrende å leve avholdende. Vi som tror at Bibelen er Guds ord til oss, forholder oss til en usynlig verden som ikke så lett kan forskes på eller forklares. Våre valg og vår standard vil derfor være bygget på det Bibelen forteller oss og anbefaler oss.

Den alvorligste konsekvensen av å leve seksuelt sammen men noen man ikke er gift med, er at en synder mot Gud og mister fellesskapet med Gud. Synden skiller oss fra Gud og må gjøres opp for å komme inn i Guds nærhet. (Jes 59,1-2)

Les: Hva sier Bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet?

En annen alvorlig konsekvens er at man skader sjelen, ødelegger seg selv/ sitt liv ved å leve seksuelt sammen med noen man ikke er gift med (Ord 6:32). Når man har sex blir man èn kropp med den personen og bundet intimt sammen. Som kristen er kroppen vår et tempel for Den Hellige Ånd og skal ikke deles seksuelt med noen andre enn den personen vi er gift med (1 Kor 6:15-20)

Les: Hatt sex – hva nå?

Denne enheten gjør også at det er vanskelig å slutte å ha sex sammen, fordi en vil lengte og søke etter å koble seg til denne enheten igjen. Når en har hatt sex med flere, vil en ha slike bindinger til flere personer. De personene vil leve videre både i tankelivet og i kroppens følelser etter at forholdene er slutt, og de vil på en måte bli med videre inn i neste forhold og forstyrre renheten og eksklusiviteten i forholdet.

Les:Hvordan slutte å ha sex med kjæresten?

Det at å ha sex utenfor ekteskapet vil også berøre den man senere gifter seg med. Det at man har erfaring med andre kan også ødelegge for følelsen av å være eksklusiv for partneren. Tanken på å bli sammenlignet kan forstyrre og ødelegge nytelsen både i tankene og i kroppen. For den av ektefellene  som har ventet med sex, kan det også føles vondt å måtte bære på konsekvensene for noe man selv ikke har gjort.

Les:Å gifte seg med en som har hatt sex

Ettersom det er mange som ikke venter med sex til de er gift, er det også mange som sliter med ubrutte bindinger, med sorg og sjalusi, med skam og anger, med sammenligning og minner. Alt dette kan følge med langt inn i ekteskapet og være ødeleggende for den seksuelle nytelsen, men også for åpenhet og fortrolighet, siden det vil være mange temaer som er vonde å snakke om og personer det kan være vanskelig å møte på. Det er viktig å snakke ut om og rense opp i fortiden. Be Gud om tilgivelse, be partneren om tilgivelse, bryte bånd og legg fortiden bak. Likevel kan det for begge parter være vanskelig følelsesmessig i lang tid. Da trenger en å være tålmodige med hverandre.

Les:Hatt sex – vil noen gifte seg med meg da?

Vi har svart på flere spørsmål om dette temaet som du kan ha nytte av å lese:

Vil en kristen jente godta at jeg har hatt sex?
Hatt sex – skal vi fortsette slik?
Hatt sex, men er ikke gift
Slutte med sex?